ورزش و سالمندان

(دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴) ۱۴:۵۴

امروزه از جمله سالمترین و کم هزینه ترین نوع تفریحات سالم و نشاط آور و بسیار مفرح در جهان ، ورزش کردن است

فعالیت ورزشی انسان از قبل از زمان تولد و در دوران جنینی بوسیله پیاده روی مادر شروع می شود و در ادامه در بدو تولد و حتی در چند ماهگی توسط ماساژ های خاص تا دوران زندگی سالمندی و کهن سالی می تواند همراه مفید و پرافتخار انسان باشد و متاسفانه این فرهنگ اشتباه رایج شده  مبنی بر استراحت مطلق سالمندان در منزل ویا خانه سالمندان و بدور از هرگونه تحرک و فعالیت نمودن این بخش از جامعه  ، عامل اصلی بسیاری از مشکلات روحی ، روانی و مرگ و میرهای افراد در این سنین به شمار می آید و لذا به جهت جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلاتی نظیر بیماریهای گوارشی ، فشارخون ، چربی خون، یبوست ، سرگیجه و عدم تعادل ، پوکی استخوان ، بیماریهای قلب و عروق ، مشکلات عصبی ، روحی ، روانی و ...  حتماً برنامه غذایی مناسب و ورزش ویژه شرایط سالمندان با مشورت پزشک تحت درمان در نظر گرفته شود .

این نکته حائز اهمیت است تفاوت ورزش کردن در دوران سالمندی و جوانی ، اغلب در بحث شدت ، میزان و برخی اهداف حرفه ای و قهرمانی  یک تمرین مفید ورزشی  مطرح می باشد نه چیز دیگر و طبیعی است که با توجه به تحلیل رفتن بدن در این سنین ، شدت تمرین باید پائین باشد و ضربان قلب یک سالمند در زمان  ورزش کردن نباید حداکثر بیشتر از 95 الی 120  باشد و همچنین به فعالیت هایی  نظیر حرکات قدرتی سنگین ، وزنه زدن ، اجرای حرکات چابکی ، پرشی ارتفاع ، حرکات جهش دار ، شدت دار ،  سرعتی وهرگونه تکنیک و تاکتیکی که احتمال آسیب دارد نباید بپردازند .

برخی از تمرینات ورزشی مناسب افراد سالمند که جنبه هوازی و تقویت سیستم های قلب و عروق دارد  به شرح ذیل می باشد :

- حرکات سبک نرمشی ، گرم کننده و کششی با میزان فیکس شرایط سنی آنان

- پیاده روی معمولی و ساده

  - پیاده روی متمایل به سرعت

- دوی بسیار نرم و سبک با زمان کوتاه و چندین تکرار با درنظر گرفتن میزان ضربان قلب

- تمرینات انعطاف پذیری وتقویت طول دامنه عضله

-تمرینات ورزشی که جنبه ایروبیک و ارتقای آمادگی جسمانی در آن لحاظ گردد .

- دوچرخه سواری

-کوهپیمائی

- شنا

محمود جنامی

سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید