در تعطیلات نوروز انتخاب های سالم داشته باشید/10 نکته برای تعطیلات سالم

(چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴) ۱۰:۳۲

تعطیلات عید از رسوم باستانی ـ سنتی است که ریشه در فرهنگ ما دارد، همچنان که عید را جشن می گیرید، در نظر بگیرید تغییرات کمی می توانید در زمان تعطیلات ایجاد کنید تا وعده های سالم و روزهای فعال داشته باشید.

. بشقاب سالم خود را بسازید

بشقاب های سالم خود را در تعطیلات دوباره  بسازید. از دستورالعمل های عالی روش های طبخ غذا برای بهبود روش های پخت در تعطیلات استفاده کنید و نتایج سالم بدست آورید. برای این منظور به آدرس زیر بروید:

https://www.supertracker.usda.gov/myrecipe.aspx

2. از کلیه گروه های غذایی در تعطیلات خود بهره بگیرید.

کراکر های غلات کامل با خوراکی های مقوی را به عنوان  پیش غذا تدارک ببینید، آجیل های بدون نمک و حبوبات را به سالاد فصل دارای برگ های سبز(مانند کاهو و کلم ...) اضافه کنید؛ دسر حاوی میوه های تازه باشد؛ بجای شیرهای پر چرب و یا خامه برای تهیه سوپ از شیر کم چرب استفاده کنید. انتخاب ها سالم خود را در وعده های غذایی تعطیلات تقسیم کنید.

3. مطئمن شوید پروتئین مصرفی بدون چربی باشد

بوقلمون، گوشت گوساله کباب شده، حبوبات، بعضی از انواع ماهی ها، مثل ماهی آزاد و قزل آلا

 پروتئین های کم چربی هستند. قبل از پختن گوشت، چربی آن ها را پاک کنید. از سس ها و آب گوشت ها کمتر استفاده کنید آنها حاوی چربی های غیر اشباع و نمک زیاد هستند.

4. آب بنوشید

عطش خود را با نوشیدنی های کم کالری فروبنشانید. آب با آب لیمو یا با برش های نازک لیمو ترش بنوشید. به جای نوشابه های شیرین، آب گاز دار را  با آب میوه صد در صد طبیعی مخلوط  کرده، بنوشید.

5. سالم طبخ کنید

بجای استفاده از کره از سس سیب بدون شکر یا از خمیر موز (موزی که خمیر و به شکل کره در آمده) بهره بگیرید. چنانچه برای تهیه خوراکی ها از دستورالعملی پیروی می کنید که در آن شکر دارد، مقدار آن را کم کنید. از ادویه هایی که طعم را خوشمزه می کنند مثل دارچین، پودر فلفل شیرین، جوز هندی به جای نمک استفاده کنید.

 6. شیرینی را گوشمالی بدید

برای دسر، سیب پخته با دارچین و کمی شکر پاشیده روی آن به جای پای سیب میل کنید. مهمان خود را به دسرهای سالم تهیه شده با میوه های رنگارنگ ( مثلا سالاد میوه تهیه شده با آب میوه طبیعی) که توسط خود شما درست شده پذیرایی کنید.

 7. در مهمانی سرزنده باشید

بخندید، با دیگران خوش وبش کنید و بازی های سنتی انجام دهید. روی تفریح وشاد بودن، و مشارکت با دیگران متمرکز شوید.

8. ورزش را بخشی از تفریح  خود قرار دهید

فعال بودن را به بخشی از عید سنتی خود قرار دهید. بعد از صرف وعده غذایی با خانواده و دوستان به صورت تفریحی قدم بزنید و صحبت کنید. به عنوان عیدی هدایایی را بدهید که سایرین را به اجرای تمرین های ورزشی سالم تشویق کند، مثل DVD های ورزشی.

9.از غذاهای باقیمانده لذت ببرید

در خوردن زیاده روی نکنید شما می توانید ازغذاهای باقیمانده وعده قبلی، غذاهای خوشمزه درست کنید. مرغ را به سالاد یا سوپ اضافه کنید. سبزیجات بیشتری را به املت گوجه فرنگی، ساندویچ یا آبگوشت خود اضافه کنید. امکان خلق غذاهای جدید بی انتها است. پس از خوردن تمامی غذاهای یک وعده خودداری کنید.

10. به دیگران اهدا کنید

وقت خود را برای تهیه غذا یا پخت غذا برای افراد نیازمند به کمک صرف کنید. در ایام عید به موسسات خیریه غذا اهدا کنید یا به صورت داوطلب برای توزیع غذا به آنها کمک کنید

                                                                                                                                                                                    نویسنده:فرامرز کوچکی


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید