ورزش در فصل تابستان

(چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۰۰

ورزش در فصل تابستان شرایط خاص خود را می طلبد و 9 اصل کلی را ورزشکاران و مدیران ورزشی جهت رعایت بهداشت ورزشی و سلامت ورزشکار باید مدنظر قرار دهند :

اصل اول : باتوجه به اینکه اوج تابش نور خورشید در فصل تابستان در طی ساعات 10 صبح الی 16 بعد از ظهر می باشد و به همین دلیل توصیه می گردد حتی المقدور از انجام فعالیت در مکان های روباز در طی ساعات ذکر شده جلوگیری بعمل آید چراکه امکان گرمازدگی و سایر بیماری های مرتبط با تابش مستقیم نور خورشید ممکن است بوجود آید و درضمن همانطورکه تحقیقات علمی ورزشی جدید بیان داشته است ، بهترین زمان ورزش در طول روز از ساعت 16 بعداز ظهر به بعد می باشد که بدن انرژی و کارایی لازم را برای انجام هرگونه فعالیت دارا می باشد .
اصل دوم : با توجه به گرمای بیش از حد هوا در این فصل ، رعایت اصول صحیح برنامه های غذایی و آشامیدنی که در آن مایعات به وفور یافت می گردد یا سرو دسر های خنک و مملو از مایعات با فاصله حداقل یک ساعت قبل و یا بعد از غذا به دلیل جلوگیری از کاهش اثرات کم آبی بدن فرد ورزشکار امری ضروری به نظر می رسد .
اصل سوم : هر فصلی از سال تقریباً پوشش خاص خود را می طلبد و در این فصل سعی شود از لباس های نخی و عاری از هرنوع جنس پلاستیک و بدور از هرگونه چسبندگی و با رنگ های روشن استفاده گردد تا از بروز هرگونه بیماری پوستی و همچنین جذب بیشتر نور خورشید جلوگیری بعمل آید.
اصل چهارم : در این فصل افزایش دمای بدن سریع تر از فصل سرما صورت می گیرد و با انجام حرکات کششی ساده ، طناب زدن ، چند دقیقه دوی نرم ، آرام و رسیدن ضربان نبض به 30 ضربه بالای ضربان زمان استراحت مطلق و یا اضافه شدن یک در جه به دمای بدن ، فرد ورزشکار کاملاً گرم شده و می تواند فعالیت های تخصصی و سنگین رشته ورزشی خود را آغاز نماید.
اصل پنجم : با توجه به گرمای هوا در این فصل ، بهترین زمان نسبت به سایر فصل های سال جهت کم کردن وزن ،لاغر شدن و انعطاف بیشتر عضلات با استفاده از یک برنامه تمرینی مناسب جهت چربی سوزی ( البته با رعایت سایر شرایط ) می باشد.
اصل ششم : بالا رفتن دمای بدن در حین ورزش ، گرمای بالای فصل تابستان ، تعرق کردن عادی در طول روز و کمی بیش از حد در حین ورزش و سایر شرایط خاص ، این نکته مهم را به ذهن هر ورزشکار می رساند که به جهت جلوگیری آسیب رساندن به بافتها ، عضلات و سایر نقاط بدن، نوشیدن مایعات سالم و مناسب مانند آب ، بصورت پی در پی نیاز حیاتی یک فرد ورزشکار به شمار می رود.
اصل هفتم : بعداز هر تمرین در فصل گرما توصیه می شود حتماً بدن ورزشکار به دو صورت خنک گردد، ابتدا با سرد کردن بدن توسط حرکات کششی و در نهایت با نوشیدن مایعات غنی شده مانند نوشابه های ورزشی و غیره ، استحمام با آب ملایم ، سرد و مخصوصاً مراجعه به استخر و شنا کردن بعد از تمرینات فشرده و سنگین بسیار توصیه می شود.
اصل هشتم: با توجه به شرایط جوی در این فصل از سال ، ورزش کردن در محیط های باز باعث بالا رفتن متابولیسم ( سوخت و ساز بدن ) در نتیجه دفع بهتر، بیشتر سموم و رقیق شدن خون می گردد و این موضوع در شرایط دمایی نرمال (25-26) درجه مناسب و عالی می باشد ولی در شرایط جوی بسیار گرم همانند جنوب کشور که دما بالای 50 درجه و هوا راکد و بصورت شرجی می باشد با عث افت متابولیسم و آسیب به بدن می گردد چرا که در دمای ثابت بدن که 37 درجه می باشد تا سقف 4 درجه افزایش دمای بدن متابولیسم خوب عمل کرده و باعث تولید انرژی می گردد و در دمای بالاتر خطرات جدی وجود دارد که پیشنهاد می گردد در مناطق گرمسیری در فصل تابستان تمامی ورزش ها حتماً در محیط های سربسته و سالن و باسیستم های خنک کننده مناسب فعالیت ورزشی پیگیری گردد .
اصل نهم : ورزش هایی که جنبه تفریحی دارند و اغلب بصورت گروهی انجام می شوند مانند شنا در استخر و رودهای کم عمق ، کوهنوردی ، قایق سواری ، موج سواری ، پاراگلایدر، تنیس و سایر رشته هایی که می توان در محیط های باز انجام داد را می توان نام برد که در این فصل مشتاقان بیشتری دارند.
در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید بزرگترین خدمت هر شخص به خودش ، ورزش کردن است.

محمود جنامی ( نویسنده ومقاله نویس ورزشی )
سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید