ورزش و تندرستی خانواده

(شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۴۴

اگر از ما خواسته شود که درباره نقش ورزش مطلبی بگوییم قطعا خواهیم گفت که ورزش برای سلامت قلب، استخوان، دستگاه گوارش و ... مفید است اما اگر از ما سوال شود که آیا روزانه زمانی را برای ورزش و فعالیت بدنی خود و خانواده مان اختصاص می دهیم یا خیر؟ پاسخ بسیاری از ما منفی خواهد بود.

برخی از خانواده ها برای مهمانی یا صرف یک وعده غذا در یک رستوران یا رفتن به خرید، سینما و ... برنامه ریزی می کنند اما کمتر خانواده ای را سراغ داریم که برای رفتن به ورزشگاه و پارک، آن هم به منظور انجام ورزش برنامه ریزی کنند. شاید بعضی از ما بهانه کنیم که وقت نداریم و یا هزینه زندگی و تحصیل فرزندانمان زیاد است و مجبوریم بیشتر کار کنیم و ... اما اگر آمار سازمان بهداشت جهانی را بدانیم نگاهمان به این موضوع تغییر می کند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به ازای هر دلار سرمایه گذاری در بخش تربیت بدنی می توان ۳.۲دلار در بخش درمانی صرفه جویی کرد.

نقش والدین در علاقه مندی فرزندان به ورزش
هرگاه یکی از والدین یا هر دو به ورزش بپردازند این عادت ملکه ذهن کودک می شود، بنابراین نقش والدین بسیار حیاتی است، در این میان آموزش و پرورش و یا شهرداری با ایجاد امکانات ورزشی و انجام برنامه هایی مانند پیاده روی های خانوادگی می توانند در این زمینه به همراهی با خانواده ها بپردازند

سلامت با کمترین هزینه
در برخی موارد ممکن است به دلیل هزینه داشتن فعالیت های ورزشی، والدین رغبتی به تشویق فرزندان خود نداشته باشند،اگر افراد کمی با آینده نگری به مقوله ورزش توجه کنند در می یابند که هزینه های درمانی به مراتب بیشتر از سرمایه گذاری برای سلامت است. اما فلسفه ورزش همگانی این است که هر کجا، هر کسی، هر قدر، هر زمان و هر نوع فعالیت ورزشی را که دوست دارد، انجام دهد. بنابراین نیازی نیست که هزینه ، زیادی برای تجهیزات ورزشی پرداخت شود. تنها هزینه ، گرفتن یک جفت کفش راحت و مناسب است که نه تنگ باشد و نه گشاد حتی می توان با لباس معمولی ورزش کرد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که تا کسی فعالیت ورزشی نداشته باشد، متوجه نیاز بدن به فعالیت ورزشی نخواهد شد.


آثار و فواید اجتماعی ورزش
شاید مهم ترین نقشی که تربیت بدنی و ورزش در اجتماع ایفا می کند اهمیت آن در شکل گیری شخصیت، بروز استعدادهای نهفته و رشد عقلی، روحی، بدنی و اجتماعی کودکان و نوجوانان باشد که آنها را به عنوان افرادی مفید و خدمتگذار برای جامعه پرورش می دهد، به طوری که به جرأت می توان گفت هیچ کلاس و هیچ درسی نمی تواند جای تربیت بدنی و ورزش تربیتی را در این زمینه پر نماید و به هیچ وجه با آن قابل مقایسه و برابری نیست.(8)
اهمیت بازی ها و ورزش های تربیتی در رشد همه جانبه کودکان به ویژه بُعد اجتماعی او به حدی است که حتی در سیرهء نبوی بدان بر می خوریم و رسول گرامی اسلام(ص) برخی مواقع در بازی کودکان شرکت و دیگران را بدان توصیه می نمودند تا بدین شیوهء مهم تربیتی، ضمن نظارت بر فعالیتهای آنان، هدایت و تربیت ورزشی را سبب گردند. از آنجائیکه انسان موجودی اجتماعی است،تعلق به گروه و مورد قبول گروه واقع شدن از جمله نیازهای اصلی او می باشد که در روند اجتماعی شدن، انسان تلاش خواهد کرد تا با افراد دیگر ارتباط معنی داری برقرار کند، بتواند به عضویت گروهها در آید و نهایتاً مورد قبول گروه و اجتماع باشند. به عبارتی وقتی انسان بتواند خود را از تنهایی خارج نموده و با دیگران ارتباط موفقی برقرار نماید،در حقیقت توانسته است محیطی را پیدا کند که این محیط سبب خواهد شد که بی نظمی و اغتشاش کم¬و¬بیش به نظم و ترتیب تبدیل گردد. هر عضو به عنوان عضوی از اجتماع تلاش می کند تا وظایف اجتماعی خود را متناسب با میزان مسئولیتی که اجتماع به او تفویض می نماید،برای رسیدن به اهداف مشترک انجام دهد.(9)
فعالیتهای ورزشی نیز به شیوه های مختلف در روند اجتماعی شدن افراد تأثیر گذاشته و در نگرشهای افراد نسبت به جامعه تغییراتی اساسی ایجاد می کند که این تغییرات با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه و شخصیتهای تکوین یافته خود افراد می تواند متفاوت باشد.


نقش فعالیت بدنی سایر اعضای خانواده در شرکت در فعالیتهای ورزشی
یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر میزان شرکت افراد در فعالیتهای ورزشی، ورزش کردن فرد دیگری از افراد خانواده است.34درصد از افراد کانادایی گزارش کرده اند که اعضای خانواده آنها در فعالیتهای ورزشی شرکت می کنند. 60 درصد گزارش کرده اند که یکی دیگر از افراد خانواده ورزش می کنند. 30 درصد گزارش کردند که دو نفر دیگر ورزش می کنند و فقط 10 درصد گزارش کرده اند که سه نفر یا بیشتر از اعضای خانواده ورزش می کنند.
تحقیقات نشان می دهد کودکان و نوجوانانی که والدین آنها فعالیت بدنی دارند بیشتر تمایل دارند که در فعالیتهای بدنی شرکت کنند، تا کودکان و نوجوانانی که والدین آنها در فعالیتهای ورزشی شرکت نمی کنند. اولین مواجهه با فعالیت بدنی منظم و ورزش یک تجربه یادگیری ضروری در دوره کودکی است.
در صورتی که پدر در یک خانواده در فعالیتهای ورزشی شرکت کند 66در صد از کودکان در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند و اگر مادر در فعالیتهای ورزشی شرکت کند 64 درصد از کودکان در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند. تحقیقات مختلف نشان می دهد بیشتر افرادی که در کودکی و نوجوانی ورزش کرده اند حتی اگر در بزرگسالی مشغله زیادی داشته باشند مدت زیادی را به ورزش مورد علاقه خود اختصاص می دهند.
بنابراین ورزش کردن اعضای خانواده و خصوصا والدین نقش بسیار موثری در حضور سایر افراد خانواده و خصوصا فرزندان در فعالیت های ورزشی دارد.لذا باید با نهادینه کردن ورزش در خانواده هم از فواید سلامتی فردی(جسمانی و روانی) و اجتماعی آن بهره برد و هم از فواید اقتصادی آن در کاهش هزینه های سلامتی و درمانی خانواده و جامعه گام مهمی به جلو برداشت.

ده روش برای حفظ تناسب اندام خانوادگی
حفظ تناسب اندام تنها با ورزش های سخت و طاقت فرسا که به صورت انفرادی انجام شود به دست نمی آید. معمولاً توصیه می شود که 30 دقیقه در روز و 5 بار در هفته ورزش کنیم؛ اما با لحاظ کردن این مقدار فعالیت در تمام کارهای روزانه می توانیم کاری کنیم که همه اعضای خانواده، بدون ورزش خاصی به تناسب اندام دست پیدا کنند.
1. ورزش های جدید را امتحان کنید
در مورد ورزش خاصی کنجکاوید یا اینکه می خواهید آخرین متد یوگا را امتحان کنید؟ پیشنهاد می شود که آن را به همراه کودکان تان امتحان کنید. در یک کلاس ایروبیک یا پیلاتس ثبت نام کنید که هم تجربه جدیدی به دست آورید و هم انرژی تان را مصرف کنید.
2. همیشه در جنب و جوش باشید
سعی کنید همیشه در جنب و جوش باشید و فرزندان تان را هم به همین سمت تشویق کنید که محیطی فعال برای خودشان ایجاد کنند تا عمرشان طولانی شود. سعی کنید جزو والدینی که بچه هایشان را تشویق به نشستن می کنند نباشید. انگشتان تان را حرکت دهید. مدام وزن تان را از سمتی به سمت دیگر بدن تان بیندازید. آرام و قرار نداشته باشید. کسانی که همین فعالیت های جزئی را به طور ثابت انجام دهند، می توانند حدود 100 کالری بیشتر در روز بسوزانند.
3. راه بروید، نایستید
زود رسیدن به مطلب دکتر یا فهمیدن اینکه کار دندان پزشکی دخترتان طول می کشد، به این معنی نیست که باید در مطب بنشینید و مجله بخوانید و غر بزنید. اگر برای مدتی طولانی مجبورید منتظر بمانید در اطراف ساختمان قدم بزنید. مسئول پذیرش اغلب می تواند زمان انتظار را به طور تقریبی به شما بگوید. این کار خیلی بهتر از این است که در یک اتاق انتظار تنگ و محدود بمانید.
4. با هم خانه را جارو بزنید
تمیز کردن آنقدرها هم که به نظر می رسد کار سخت و طاقت فرسایی نیست. اما اگر همه اعضای خانواده در این کار مشارکت داشته باشند نه تنها خانه تان سریع تر تمیز می شود بلکه این کار برایتان یک ورزش سرگرم کننده هم خواهد بود. در خانه به موسیقی گوش دهید تا انرژی بگیرید و با بچه هایتان برقصید. تمیز کردن خانه را به عنوان یک فعالیت انجام دهید. بین بچه هایتان این مسابقه را بگذارید که ببینید چه کسی می تواند بیشترین اسباب بازی را از روی زمین جمع کند.
5. لیستی از هدایا تهیه کنید
برنامه ریزی برای خرید هدیه برای مناسبت های در پیش رو؛ مانند تولد یا عید، فرصتی برای داشتن فعالیت است. بچه ها را پشت ویترین مغازه ها ببرید و قدم بزنید و به دنبال چیزهای مورد نظر باشید. نیمی از لذت این کار، تصمیم گیری برای این است که چه چیزهایی را در لیست تان قرار دهید.
6. یک برنامه روتین برای خود اتخاذ کنید
این که یکی دو بار در روز با خانواده تان به پیاده روی بروید یک تلاش جمعی است. برای تنوع مسیرتان را عوض کنید یا طولانی تر کنید یا سرعت تان را زیاد کنید تا با انجام تمرین های مختلف بدن تان را به چالش بکشید. برنامه ای برای پیاده روی، قبل یا بعد از شام یا دوچرخه سواری در اطراف خانه تان بگذارید و آن را به عنوان یک عادت روزانه حفظ کنید.
7. پیاده و قدم زنان به خرید بروید
اینکه ماشین تان را جای دوری پارک کنید و به خرید روزانه بروید می تواند برایتان تبدیل به یک ورزش نیمه قدرتی هوازی شود. وقتی هوا خوب است پیاده به خرید بروید. توصیه می شود که در صورت امکان همراه با خانواده برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید و اجازه دهید در راه برگشت به خانه هر کس تعدادی از کیسه های خرید را با خود حمل کند.
8. زمانی را به بازی اختصاص دهید
بازی فقط مختص بچه ها نیست. بازی هایی که در آن رقابت های تعاملی وجود دارد -مانند بازی های ویدئویی یا بازی های تخته ای از مد افتاده- انجام دهید. یا فعالیت هایی که قبل یا بعد از غذا باعث ایجاد حرکت و جنب و جوش در شما می شود انجام دهید. اجازه دهید هر روز یکی از اعضای خانواده به نوبت فعالیت و بازی ای که از آن لذت می برد را انتخاب کند. این راه خوبی است که همه اعضای خانواده در تصمیم گیری شرکت داشته باشند و برایشان تجربه شود.
9. پیاده روی آخر هفته
آخر هفته ها را به پارک نزدیک منزل تان یا کوهنوردی طولانی بروید. می توانید به چیزهایی که در طبیعت وجود دارد توجه کنید و آنها را جمع آوری کنید و یک مجموعه رنگارنگ درست کنید یا آن ها را در یک دفتر بچسبانید و جمع کنید.
10. رقابت ایجاد کنید
اگر خانواده تان زیاد به تکنولوژی گرایش دارد می توانید مسابقه ای برگزار کنید و ببینید چه کسی بیشتر از همه در طول روز پیاده روی می کند و آن را با استفاده از یک گام شمار یا دستگاه های دیگر مانند تلفن های هوشمند یا MP3 پلیر ثبت می کند. یا اینکه مسابقه ای بگذارید و ببینید چه کسی در طول روز، بیشترین کالری را با انجام فعالیت های عادی روزانه خود می سوزاند.

تهیه و تدوین: فرامرز کوچکی
منبع:
1. آفتاب آنلاین
2. جواد عظیمی راد، زهرا مریمی ، بهزاد عظیمی راد، " نهادینه شدن ورزش در خانواده: نقش و اثرات آن در اصلاح الگو و کاهش هزینه های سلامت در خانواده و جامعه"
3. http://phow.ir

تعداد بازدید : ۳,۵۸۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید