شماره 28

کم تحرکی؛سبک زندگی پر عارضه

(دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸) ۲۰:۴۷

کم تحرکی، از ویژگی های اجتناب ناپذیر زندگی مدرن است. با ابداع و تولید ابزار مختلف هر روز بخشی از تحرک انسان از وی گرفته می شود.عدم توجه به بی تحرکی و یا کم تحرکی، شاید یکی از مشکلات اساسی قرن ما باشد.

سبک زندگی کم تحرک به عنوان نوعی شیوه زندگی تعریف می شود که فرد میزان فعالیت بدنی منظمی را انجام ندهد. بررسی ها نشان می دهند که کم تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی، سالانه موجب مرگ و میر میلیون ها نفر در سراسر دنیا می شود.
کم ‌تحرکی، فقط به استراحت در تخت اطلاق نمی‌شود؛ کارمندی که ساعت‌ها پشت یک میز بنشیند، به درجاتی از بی‌تحرکی مبتلا است. در واقع ، اگرکمترازپنجهزار قدم در روز، یعنی کمتر از سه کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنید، زندگی بی تحرکی دارید و در این‌صورت، خطر بیماری‌ها شما را تهدید خواهد کرد. در حقیقت، نشستن،آنهمبرایساعت‌هایطولانیاز جنبه‌های گوناگون برای سلامت انسان مضر است. خطر نشستن تا آنجا است که متخصصان امر، آن را در‌ردیف سیگار کشیدن قرار داده اند.
متاسفانه نداشتن فعالیت فیزیکی هم در کودکان و هم در افراد بالغ به وفور مشاهده می شود که این موضوع موجب شده که بسیاری از عوارض و مشکلات ناشی از عدم فعالیت فیزیکی در همان دوران کودکی بروز کند و تا سال ها باقی بماند . مطالعات انجام شده حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد نوجوانان، فعالیت فیزیکی کمی دارند که می‌تواندمنجربه ابتلابه انواع بیماری‌های غیر واگیر شود. عدم تحرک در کشورهای پیشرفته، با اطلاع رسانی و تشویق به پیاده روی وتمرینات ورزش های سالنی غیر حرفه ای تا حدودی اصلاح شده است، ولی در جهان سوم آنطور که لازم است به آن پرداخته نشده است.
امروزه بسیاری از خانواده ها به تاثیر مثبت آموختن موسیقی پی برده، برنامه ریزی جامعی برای فرا گیری موسیقی فرزندانشان دارند.خوب است با همین دقت برای تحرک و ورزش آنها برنامه ریزی کنند. و خود نیز برنامه ورزشی منظمی داشته باشند. تا خانواده ای سالم شکل بگیرد.
اثرات زندگی کم تحرک
بر اساس مطالعات انجام شده، عدم فعالیت فیزیکی میتواند منجر به مشکلات زیادی شود که به مهمترین آنها در سطور ذیل اشاره می شود:
-افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص
-احتمال بیشتر غلبه اضطراب و افسردگی در افراد
-عامل خطر برای برخی از بیماری های قلبی عروقی
-افرادی با فعالیت بدنی بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی کمتری دارند.
-افرادی که بیشتر فعال هستند، کمتر احتمال دارد به اضافه وزن یا چاقی دچار شوند.
- بیش از حد نشستن می تواند، باعث کاهش توده عضلانی اسکلتی شود.
-عدم فعالیت فیزیکی، با فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا ارتباط دارد.
در سراسر جهان تخمین زده شده است که سبک زندگی کم تحرک مسئول ۶٪ موارد بیماری های قلبی عروقی، ۷٪ دیابت نوع ۲، ۱۰٪ سرطان پستان و ۱۰٪ موارد سرطان روده است. تحقیقات نشان داده است که عدم فعالیت، حتی بیش از سیگار، مسئول مرگ و میر سالانه می شود.
توصیه هایی برای تغییر سبک زندگی کم تحرک
-از ماشین شخصی تان کمتر استفاده نموده، به جای آن پیاده، طی طریق کنید.
-یک ایستگاه قبل از مقصد و یک ایستگاه بعد از مبدأ از اتوبوس سوار یا پیاده شوید.
-از آسانسور دوری کنید و از پله ها برای رسیدن به خانه یا اداره استفاده کنید. بالا رفتن از پله ها 1100 کالری در ساعت می سوزاند و همچنین عضلات ران ها را تقویت می کند.
- تنبل نباشید و از راه های میان بر و کوتاه برای رسیدن به مقصد خودداری کنید. بهتر است که از راه های طولانی تر استفاده کنید و در زمان تردد، صرفه جو نباشید.
-قدم زدن یا ایستادن در طول نوشیدن قهوه یا چای
-چند دقیقه ایستادن و انجام حرکات ورزشی سبکمانند خم و راست شدن و به پهلو ها چرخیدن هر ۳۰ دقیقه در هنگام کار در پشت یک میز
-یک روش خوب برای شروع یک روز خوب، انجام حرکات ورزشی به مدت 30 دقیقه است.
-ایستادن در وسایل حمل و نقل عمومی
-صرف وقت بیشتر جهت انجام کار در اطراف خانه، مانند باغبانی و نظافت منزل
-بعد از خوردن هر غذا یا در هر موقعیتی پیاده روی کنید و بدانید که پیاده روی تنش و اضطراب را کاهش می دهد.
-فعالیت در وقت آزاد بودن به جای تماشای تلویزیون یا انجام بازی های ویدئویی
-بلند شدن و راه رفتن در طول تبلیغات تلویزیونی





تعداد بازدید : ۱,۵۱۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید