شماره 29

با خنده درمان شوید

(شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸) ۱۰:۰۰

برای خندیدن وقت بگذارید، زیرا موسیقی قلب شما است.(خنده بر هر درد بی‌درمان دواست) این، یک باور قدیمی است و به شما می‌گوید که با کمک خنده می‌توانید بر دشوار‌ترین درد‌های جسمانی و روانی غلبه کنید.علاوه بر این تحقیقات پژوهشگران هم این موضوع را تایید می‌کند.

اگر جزو افرادی هستید که بیشتر مواقع جدی هستند و خندیدن برایتان دشوار است، از همین حالا این عادت‌ را کنار گذاشته و برای حفظ سلامتی و شادی بیشتر، خندیدن را تمرین کنید.
با خنده چه اتفاقی می افتد؟
هنگام خندیدن، ترشح هورمون‌های اندروفین و آنکفالین افزایش می‌یابد. با افزایش این دو هورمون که در واقع، هورمون‌های سرخوش کننده هستند، حالتی به ما دست می‌دهد که به آن، حالت سرمستی و سرخوشی گفته می‌شود؛ این حالت، دقیقا در تقابل با شرایط خلق پایین و افسردگی قرار می‌گیرد.
موضوع جالب دیگر درارتباط با خندیدن این است که درواقع خنده برای انسان، نوعی ماساژ گرفتن است که اندام‌های داخلی را ماساژ می‌دهد و خون مورد نیاز اعضای داخلی بدن را تامین می‌کند. این موضوع از این لحاظ جالب تر می شود که بدانیم که ما هرگز نمی‌توانیم اعضای داخلی دستگاه گوارش را از بیرون ماساژ دهیم. در حقیقت، فقط با خندیدن است که این امکان برای دستگاه گوارش فراهم می‌شود، همچنین هنگام خنده با تمریناتی که روی عضلات صورت، حنجره و فک انجام می‌دهیم، پوست صورت، سفت تر شده و موجب جوان ماندن آن می شود.
از مزایای دیگر خنده، برطرف کردن برخی از مشکلات رفتاری، مانند خجالتی بودن، یاس و ناامیدی است. برای افراد خجالتی، انجام تمرینات خنده در جمع، کار دشواری است، ولی به مرور زمان وقتی می‌بینند که همه این کار را در کنار هم انجام می‌دهند، خندیدن برایشان راحت‌تر می‌شود. بخصوص وقتی در محیطی قرار بگیریم که چند نفر در حال خندیدن هستند، این موضوع بر رفتار و روحیه ما تاثیر گذاشته و منجر به خندیدن ما هم می‌شود.
خنده برای افراد مضطرب و نگران هم مفید است. خنده با کاهش غلظت هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، آثار استرس را برطرف می‌کند. فقط کافی است افراد مضطرب، تاثیرات مثبت خنده را باور داشته باشند و تمرین کنند. جالب اینجا است که در عرف و آموزه های سنتی نیز شاد بودن توصیه شده و به بهانه های مختلف، آیین ها و برنامه های مقتضی برای شاد بودن، تدارک دیده شده است.
چند تمرین ساده برای خندیدن
۱. سلام‌دادن با خنده
خوب است این تمرین ها دسته جمعی انجام شود. در باشگاه و یا خانه؛ بهتر است تمام افراد خانواده دوراتاق، به حالت سلام دادن حرکت کنید، کف دست‌هایتان را به‌هم بفشارید و در محدوده‌ی بالای قفسه‌ سینه نگه دارید؛ یا ساده‌تر اینکه باهم دست بدهید و بخندید. بهتر است حین سلام‌دادن و خنده به چشمان یکدیگر نگاه کنید.
۲. خنده‌ شیر
کل خانواده در کنار هم بایستید، چشمانتان را باز کرده، زبانتان را بیرون بیاورید و دستانتان را به شکل پنجه های شیر قرار داده و از ته دل بخندید. با ادامه خنده، خندیدن از ته دل، آسان می شود.
۳. ریز خنده
در یک جا بنشینید، دهانتان را ببندید و به صورت ریز و بدون صدا، طوری که کاملا قفسه سینه اتان حرکت کند، ریز ریز شروع به خندیدن کنید.
۴. خنده‌ خاموش
اگر خانوادگی این کار را انجام می دهید، به دو گروه تقسیم شوید و روبروی هم بایستید. دهانتان را به صورت کامل باز کنید و بدون ایجاد هیچ صدایی شروع کنید به خندیدن.در هنگام انجام این تمرین، به یکدیگر نگاه کنید و سعی کنید برای تشدید حالت خنده، برای یکدیگر شکلک های خنده دار دربیاورید.
۵. خنده‌ صعودی و نزولی
از کم شروع کنید. ابتدا لبخند بزنید و کم کم به صورت آهسته و با ریتمی کند، شروع به خندیدن کنید. شدت خندیدنتان را به مرور افزایش دهید. این کار را تا زمانی که به صورت یک خنده تمام عیار و از ته دل برسد، ادامه دهید. حال، آهسته آهسته، ریتم خندیدنتان را کم کرده وتا جایی ادامه دهید که به حالت لبخند اولیه بازگردید.
۶. دل به دل هم داده و بخندید
اعضای خانواده به هم نزدیک شوید و دستان همدیگر را بگیرید و با هم شروع به خندیدن بکنید. حتی می توانید همدیگر را نوازش کرده و در آغوش بگیرید.
البته این تمرین ها را می توانید به همراه گروه دوستان و یا هم باشگاهی های خود انجام دهید.

نویسنده: محمد مهدی بری مهربانی
روانشناس بالینی و مشاور خانواده


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید