شماره33

ورزش در زمستان

(شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸) ۱۰:۳۰

بسیاری از مردم به گمان این که ورزش کردن در هوای آزاد در فصل سرما باعث سرماخوردگی و بیماری می شود، ترجیح می دهند هیچ فعالیت ورزشی نکنند. در حالی که تحرک بدنی و ورزش در حفظ سلامت جسمی و روحی بسیار موثر است و همه افراد باید در هر فصلی، به طور روزانه ساعتی را به ورزش اختصاص دهند.

ورزش در فصول سرد سال، برای خیلی از کسانی که بطور مستمر و یا حرفه ای به آن می پردازند، مهم تلقی می شود. بنابراین، دانستن نکات علمی پیرامون آن، ضروری به نظر می رسد.
نکته مهم ادامه فعالیت های ورزشی در فصل پاییز و زمستان است. هنگام سرما، عضلات بدن، معمولا منقبض می شوند و فشار خون به دلیل انقباض رگ ها کاهش می یابد، در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن، کم می شود و فرد احساس سرما می کند. به همین دلیل، برای ورزش کردن در فصل سرما ابتدا باید بدن را به آرامی گرم کرد تا به تدریج خون در عضلات جریان پیدا کند. بدین ترتیب، عضلات طول اولیه خود را پیدا کرده، فشار خون افزایش می یابد و با افزایش جریان خون، درجه حرارت بدن نیز بالا می رود؛ با افزایش دمای بدن، عضلات از حالت سفتی خارج شده، برای تمرینات سنگین تر آماده می شوند.
توجه داشته باشیم که حرکات شدید ورزشی در آغاز، باعث ایجاد خستگی زودرس و گرفتگی عضلات و یا وارد آمدن آسیب های جدی تری به عضلات می شود. در نتیجه توجه به اصول گرم کردن آهسته ی بدن، قبل از انجام حرکات ورزشی شدید، باعث پیشگیری از ایجاد این گونه آسیب ها می گردد.
فواید ورزش در هوای سرد
محققان معتقدند که در صورت رعایت نکات لازم، ورزش و فعالیت بدنی در هوای سرد، مقاومت بدن را در سایر فصول بالاتر می برد و بدن بهتر می تواند خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. همچنین علاوه بر بالا رفتن استقامت، قدرت بدنی فرد نیز افزایش می یابد. اما در این میان نباید فراموش کرد پوشش مناسب هم بسیار مهم و تاثیر گذار است و داشتن یک پوشش مناسب، جهت حفظ گرمای تولید شده، ضروری است.
در نظر داشته باشیم که ورزش در فصول سرما باعث افزایش جریان خون در کل بدن می شود و در نتیجه، قدرت دفاعی بالا می رود. به همین دلیل به همه افراد در سنین مختلف توصیه می شود با پوشش مناسب در فصل سرما ورزش کنند. این کار باعث تقویت سلول های دفاعی بدن به ویژه در افراد ضعیف و سالخورده می شود.
حفظ سلامتی هنگام ورزش
اگر فردی در رشته خاصی، مانند پیاده روی، شنا، اسکی و کوهنوردی ورزش می کند، می تواند ورزش خود را در این فصل نیز ادامه دهد، فقط باید بدن خود را با شرایط محیطی زمستان، تطبیق دهد.
تحرک در فصل سرما انرژی بیشتری صرف می کند. به عبارتی، بدن برای انجام حرکات ورزشی مقداری انرژی مصرف می کند و از طرفی برای حفظ گرمای بدن نیز باید انرژی بیشتری مصرف شود. از این رو با سوخت کالری بیشتر، وزن کاهش پیدا می کند. افرادی که اضافه وزن دارند، می توانند با تنظیم رژیم غذایی از این فرصت استفاده کنند تا به وزن مناسب دست یابند.
نکته مهم آنکه برخی گمان می کنند که که به علت سرمای هوا نباید آب مصرف کنند، اما باید گفت که در روزهای سرد نیز بدن هنگام تحرک دچار تعریق می شود و از طریق ادرار و تنفس مقداری آب دفع می کند. بنابراین برای این که بدن دچار کمبود آب نشود، باید به مقدار کافی آب نوشید. همچنین برای حفظ حرارت بدن در هوای سرد از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه خودداری شود.
نکته دیگر این که در شهرهای بزرگ چنانچه هوا آلوده باشد، بهتر است افراد در محیط های باز ورزش نکنند. ورزش در محیط های بسته به شرط استفاده از تهویه ترجیح دارد.
افرادی که برای اسکی به ارتفاعات می روند، حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنند، زیرا انعکاس نور آفتاب و ماورای بنفش بیشتر از مواقع عادی باعث سوختگی پوست می شود.
از آن جا که بیشترین میزان گرما از طریق سر خارج می شود، توصیه می شود از کلاه مناسب استفاده شود. بخصوص گوش ها پوشانده شود، زیرا سریع دچار سرماخوردگی می شوند.
مناسب ترین زمان توصیه شده برای انجام فعالیت های ورزشی زمانی است که هوا زیاد سرد نباشد، مثل بعد از ظهر، اما برای انجام برخی ورزش ها مانند اسکی استفاده از نور روز اجتناب ناپذیر است.
نکته قابل توجه آنکه افرادی که سینوزیت و سردرد دارند برای ورزش کردن در فصل پاییز و زمستان مشکلی ندارند، اما افرادی که مشکل تنفسی مثل آسم دارند، نباید در هوای سرد و خشک ورزش کنند، زیرا این کار باعث انقباض مجاری تنفسی، حمله آسم، تنگی نفس و سرفه می شود.
بهتر است بیماران قلبی و ریوی بدون مشورت با پزشک متخصص، در هوای سرد فعالیت بدنی نکنند، زیرا ممکن است دچار اختلالات قلبی و فشارخون و در نهایت، حمله قلبی شوند.
پوشش های لازم در ورزش های زمستانی
پوشش باید طوری باشد که مانع اجرای حرکات ورزشی نشود و ورزشکار را حین انجام فعالیت به دردسر نیندازد.
پوشش هایی مانند کلاه، هدبند، دستکش و همچنین پوشیدن بادگیر در مواقعی که شدت باد زیاد است، مواردی هستند که می توانند تا حد زیادی گرمای ایجاد شده در حین حرکات ورزشی را حفظ نمایند.
البته ورزشکاران در هنگام فعالیت بدنی باید از توقف های طولانی مدت خودداری نماید و به طور مدام تحرک داشته باشد. با پوشاندن دهان و بینی با شال، هوای گرم وارد مجاری تنفسی می شود. برای محافظت چشم ها نیز باید از عینک استفاده شود. همچنین استفاده از دستکش و جوراب های مناسب نیز برای گرم نگه داشتن انگشتان ضروری است.
غذاهای گرم برای ورزشکاران
چنانچه در بیرون ورزش می کنید، باید بدانید غیر از انتخاب پوشش مناسب، انجام حرکات ورزشی نیاز به انرژی بیشتری دارد و در هوای سرد این نیاز بیشتر می شود، بنابراین باید حتما در این روزها مصرف صبحانه ی کامل و استفاده از چربی ها و کربوهیدرات ها را فراموش نکنند. صبحانه ای متشکل از نان و تخم مرغ و یا نان و کره عسل به همراه میوه و آجیل که می تواند انرژی موردنیاز بدن را به شکل بهتری تامین نماید.

بایدهای پس از ورزش در سرما
بارعایت نکات بالا، نکته مهم تری هم باقی می ماند و آن این است که پس از اتمام فعالیت ورزشی، به دلیل عرق کردن و وجود هوای سرد، ورزشکاران بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرند و باید سریعا به یک مکان گرم تر هدایت شوند تا به راحتی بتواند لباس های خود را عوض کند و در اینجا توصیه می شود که بعد از ورزش نه تنها تا یک ربع پوشش خود را کم نکنند، بلکه به جای گرمی بروند تا به دمای میانگین هوا برسند.

گرد آورنده:سعیده نجیب مقدم – کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید