(دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸)
۱۰:۵۵
وقتی در طول روز، زمان قابل توجهی را در کنار افرادی به جز خانواده خود هستید، احتمال بروز اختلاف؛ بالا میرود. اختلافات در محل کار، بسیار شایع و فراگیر است و میتواند به شکلهای گوناگونی بروز پیدا کند: ا
اختلاف میان کارمندان، میان تیمهای کاری یا مدیران و کارمندانشان و... شاید زمانی که این مشکلات به وقوع میپیوندند؛ دشوار و مشکل ساز به نظر برسند. اما باید بدانید که چنین اتفاقاتی معمولاً رخ میدهند و خوشبختانه قابل حل هستند. در ادامهی این مطلب، نکاتی را با هم مرور میکنیم، که توجه به آنها میتواند در برطرف کردن اختلافات مؤثّر باشد.
پذیرش اختلاف
زمانی که اختلافی پیش میآید، آن را پس نزنید، یا تظاهر نکنید که هیچ اتفاقی نیفتادهاست. چون اینگونه هرچه زمان بگذرد، تنشها بیشتر خواهندشد و اختلافات شدیدتر. پس بهتر است هرچه زودتر قبل از اینکه اختلافات، ریشهدار شوند و جو بدی را در فضای کار ایجاد کنند، با این مسئله مواجه شوید. اگر متوجه اختلافی میان کارمندان شدید، آنها را تشویق کنید که روشی برای حل اختلافشان پیدا کنند. اگر اختلاف میان دو تیم کاری پیش آمده، بهتر است سطح روابط بین دپارتمانهای مختلف کاری را بهبود ببخشید. اگر شما با یکی از کارمندانتان به مشکل برخوردهاید، باید در جلسهای خصوصی آن را مطرح کنید.
شناسایی مسئله
مسئله و یا مشکلِ پیشآمده را شفافسازی کنید. توجه داشته باشید که اشخاص مختلف، ممکن است نگاههای متفاوتی نسبت به مسائل داشته باشند. همینطور که لیست مسایل و مشکلات را از تداعی علاقهمندیها و گرایشها جدا میکنید؛ به صداقت و شفافیت در کالبد شکافی مسئله نیز توجه داشته باشید.
حرف زدن با یکدیگر
زمان و مکانی را مشخص کنید، تا بتوانید بدون هیچگونه مزاحمتی در مورد مشکل به وجود آمده با یکدیگر حرف بزنید. زمانی که با یکدیگر ملاقات میکنید، هر کس باید زمان کافی برای بیان افکار و عقاید خود داشتهباشد. اجازه ندهید که هیچکدام از طرفین عقاید خود را تحمیل کنند، یا اجازه حرفزدن به طرف دیگر ندهند. هر شخصی باید در مورد اختلاف مورد نظر و دیدگاهش نسبت به آن صحبت کند. به یاد داشته باشید که این جلسه برای حمله یا سرزنش شخص خاصی نیست. روی مسئله متمرکز شوید، نه دیدگاهتان در مورد شخصیت طرف مقابل.
گوش کردن با دقت
زمان آن رسیده که شنوندهای فعال باشیم. برای مدتی تفاوتها و اختلاف نظرها را کنار بگذارید و با رغبت به همدیگر گوش دهید تا حرفهای یکدیگر را درک کنید. ضروری است؛ کاملاً به فردی که دارد صحبت میکند، توجه کنید. حرف های او را قطع نکنید و مطمئن شوید که برداشتتان از حرف های طرف مقابل صحیح است. آنچه شنیدهاید را به بیان دیگر به زبان آورید تا مطمئن شوید که منظور او از زدن این حرف، همین بودهاست. میتوانید چنین جمله بگویید: «می خواهم مطمئن شوم که درست فهمیدهام. ناراحتی شما در مورد ............ از این است که............»
برای شفافتر شدن ماجرا سوأل بپرسید. اگر متوجه چیزی نشدهاید از طرف مقابل بخواهید که با بیان دیگری، مشکلش را به زبان بیاورد. گوش دادن، همیشه باید به منظور درک کردن حرفهای طرف مقابل صورت گیرد. هرگز نگذارید نسبت به چیزهایی که میشنوید، گارد و یا پیش داوری داشته باشید.
به توافق رسیدن
مکالمهی شما احتمالاً حول محور نکاتی پیش می رود؛ که در موردشان با یکدیگر اختلاف دارید، اما اگر میخواهید مشکل مورد نظر حل شود، باید در نهایت در مورد مسائلی با یکدیگر به توافق برسید. سعی کنید در کنار نکات منفی، چند نکتهی مثبت را نیز دربارهی مسئلهی به وجود آمده پیدا کنید. روی ویژگیهای مشترک متمرکز شوید. نکاتی را که در موردشان با طرف مقابل همنظر هستید، با یکدیگر در میان بگذارید. ممکن است شرایط تغییر کند، پس در مورد موقعیتهای احتمالی آینده نیز توافقات لازم را انجام دهید. در کنار اینها بهتر است فرصتهایی را هم برای بررسی توافقات و اجرای کار ایجاد کنید.
به عنوان مثال، اگر در مورد "شیوههای جدید فروش" اختلاف نظر دارید، میتوانید بگویید که از علاقه و انگیزهی طرف مقابل برای افزایش میزان فروش لذت میبرید. وقتی به دنبال نکات مشترک میگردید، به طرف مقابل نشان میدهید که دوست دارید اختلافات را حل کرده، کنار بگذارید و در نهایت رابطهای سالم در راستای تحقق اهداف کاریِ مجموعه با او برقرار کنید.
راهنمایی کردن
اگر در جایگاه مدیریت قرار دارید، گاهی اوقات باید در اختلافات به وجود آمده، میانجیگری کنید. دقت داشته باشید؛ میانجیگری و نه "موضعگیری". به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک "مدیرِ متوجّه و عادل" آنجا حضور دارید، تا به کارمندانتان در حل مشکلات به وجود آمده کمک کنید. شاید نیاز باشد که مکالمه را به جهت درستتری هدایت کنید. اگر کدورت زیادی به وجود آمدهباشد، احتمالا باید بحث را کمی تلطیف کنید، تا فضای بهتری ایجاد شود.
اگر در جایگاهی هستید، که میتوانید در مورد مرحله بعدی حل مشکل، طرفین ماجرا را راهنمایی کنید؛ به نکات مثبتی که در این فرآیند وجود دارند اشاره کرده و کارهایی را پیشنهاد کنید؛ که آنها میتوانند بعد از جلسه برای حل مشکل خود انجام دهند.
سرعت در بخشش
حل هر اختلافی نیازمند این است که طرفین، ناراحتیهای خود را بیان و راهحلی برای توافق نظر پیدا کنند. معذرت خواهی کنید. این کار از سمت شما نه تنها به رفع مشکل پیش آمده کمک میکند، بلکه بر کیفیت شخصیتیِ شما در نزد دیگران افزده میشود. به طرف مقابل بگویید که به خاطر کار یا رفتار نادرستِ احتمالیتان متأسف هستید و از صمیم قلب عذرخواهی کنید. شما نیز باید طرف مقابل را ببخشید؛ این که در ظاهر ببخشید و در قلبتان بذر کینهتوزی را بپرورانید، در درازمدت، ریشهی تمام روابطتان را نابود خواهدکرد. اگر عذرخواهی میکنید یا پوزش طرف مقابل را میپذیرید، از صمیم قلبتان این کار را انجام دهید.
نویسنده: مریم قنبری فرد
تعداد بازدید :
۱,۳۴۸