شماره 34

تغذیه مناسب و مقابله با سرماخوردگی

(دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸) ۱۱:۲۱

فصل سرما، آغازگر مراجعه بسیاری از افراد به درمانگاه ها و مطب پزشکان به منظور معالجه سرماخوردگی است. یکی از مسائل بسیار تاثیر گذار در امر بهبود و یا دچار نشدن به این بیماری، تغذیه مناسب در این فصل است.

مایعات، مانع از تجمع مخاط ها در مجاری تنفسی و مزاحمت در این سیستم می شود. همچنین از کمبود آب بدن که عامل بروز تب است، پیشگیری می کند. با این حال باید در کنار نوشیدن مایعات به مقدار لازم، به تغذیه متعادل نیز توجه داشت تا انرژی کافی برای روزهای بیماری نیز تامین شود. آب، چای همراه با لیمو و عسل، دم نوش و جوشانده، آبمیوه های طبیعی و شیر کم چرب، بهترین مایعات هستند. توصیه می شود در فصل سرما و هنگام سرما خوردگی، مصرف قهوه، شکلات داغ، آبمیوه های مصنوعی و شیرین و نوشابه های گازدار را به حداقل برسانید. بر اساس تحقیقات اخیر، چای، جز بهترین دوستان سرماخوردگی محسوب می شود و ترکیبات چای سبز به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.
باور غلطی در بین مردم وجود دارد که مصرف شیر در زمان سرماخوردگی باعث افزایش ترشحات گلو می شود. تحقیقات اخیر این مسئله را رد کرده اند؛ با این حال توصیه می شود شیر کم چرب باشد، زیرا چربی اضافی آن تاثیری در عملکرد بهتر سیستم ایمنی ندارد. البته مواقع تب باید از نوشیدن شیر خودداری کرد.
شیر و سایر مواد حاوی ویتامین D
غذا‌های سرشار از ویتامین D، مانند شیر و سایر غلات غنی شده می‌توانند در مبارزه با سرماخوردگی به بدن کمک کنند. تحقیقی در سال ۲۰۰۹ در این زمینه انجام شد و محققان دریافتند افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند. غذا‌های حاوی ویتامین Dعلاوه بر بهبود علایم سرماخوردگی به بهبود خلق و خو در هوای سرد نیز کمک می‌کنند.
ارتباط ویتامین D و گریپ و سرماخوردگی از آن جهت است که این بیماری ها غالبا در فصول سرد که تولید این ویتامین به خاطر تابش کمتر نور خورشید کم می شود، شیوع پیدا می کند. برخی محققان بر این عقیده اند که بهتر است به جای منتظر ماندن روشن شدن همه تحقیقات پیشگیری کرد. توصیه می شود همه افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند و چندان در معرض نور خورشید نیستند حتما از منابع غذایی این ویتامین استفاده کنند و در صورت تجویز پزشک مکمل ها را نیز در برنامه خود داشته باشند. اگر سن شما بالای 50 سال است و تمایلی به مصرف مکمل ها ندارید، روزانه حداقل 2 فنجان شیر یا دیگر فراورده های سویا، هفته ای 6 تخم مرغ و دو وعده ماهی های چرب را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید تا دریافت کافی از این ویتامین داشته باشید.
هویج و سایر غذا‌های حاوی ویتامین A
تمام ویتامین‌ها برای داشتن یک بدن سالم ضروری هستند، اما محققان دانشگاه هاروارد معتقدند ویتامین A. نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوید بهتر است سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو اسکواش و اسفناج مصرف کنید.
ویتامین ث:
ویتامین ث، سیستم ایمنی را تحریک می کند که تعداد بیشتری لنفوسیت که با بسیاری از عوامل بیماری زا مقابله و آنها را نابود می کند را بسازد. مصرف این ویتامین در مدت بیماری سرماخوردگی یا گریپ، علایم بیماری و مدت آن را تا حدی تقلیل می دهد. برخلاف این، مصرف خیلی زیاد منابع ویتامین ث برای پیشگیری از گریپ مفید نخواهد بود. همچنین مکمل های دارویی این ویتامین نیز تاثیر قابل توجهی برای این بیماری ها ندارند. برای دریافت مقدار مناسبی از منابع غذایی آن، میوه ها و سبزیجات سرشار از این ویتامین را فراوان بخورید و اگر قصد آبگیری دارید چند نوع را با هم مخلوط کنید. به طور مثال یک پرتقال، 2/1 گریپ فوروت، را با هم آب بگیرید ویا یک فلفل دلمه قرمز، یک فلفل دلمه سبز، سه بوته کلم بروکلی، یک گوجه فرنگی و شش کلم دکمه ای را آب بگیرید، و بخورید.
منابع غذایی امگا3
ماهی چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و شاه ماهی، تخمه کدو، گردو، روغن های کتان، کانولا، تخم کدو، گردو و شاهدانه.
منابع غذایی امگا6
تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، روغن های سویا، ذرت، آفتابگردان، جوانه گندم و هسته انگور.
منابع غذایی امگا9
آووکادو، زیتون، بادام، پسته، بادام زمینی و فندق. همچنین روغن های زیتون، کانولا، کنجد، بادام و فندق.
چربی های گوشت گاو، پنیرهای چرب، شیر چرب، کره و خامه، روغن های اشباع هستند و بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند. مصرف روغن مارگارین و دیگر روغن های گیاهی هیدروژنه، محصولات نان های صنعتی و کره بادام زمینی صنعتی نیز به خاطر دارا بودن اسیدهای چرب ترانس نیز توصیه نمی شود.
سیر
باور عموم مردم براین است که مصرف سیر می تواند دفعات ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد. بررسی‌ها نشان داده اند که مصرف منظم سیر می‌تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند. سیر، حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. در هوای سرد بهتر است بیشتر سیر مصرف کنید.
چای
چای به بهبود علایم سرماخوردگی کمک می‌کند، اگر می‌خواهید چای، بهترین تاثیر را روی شما داشته باشد بهتر است چای خود را با عسل، دارچین یا حتی سیر و نعناع بخورید. توصیه می‌شود در زمان سرماخوردگی ۳ بار در روز چای بنوشید.
سوپ مرغ
سوپ مرغ به عنوان یکی از بهترین غذاها دردرمان سرماخوردگی شناخته شده است و شهرت آن واقعا تایید شده است. در واقع، برخی مواد تشکیل دهنده آن با تاثیر بر عملکرد سلول های سیستم ایمنی می توانند علایم بیماری راتسکین دهند.
گرمای غذا هنگام میل کردن به مجراهای تنفسی می رسد و مخاط ها را حل می کند. تحقیق جالبی در این باره نشان می دهد که اگر سوپ با آب گرم پخته شود این تاثیر محسوس تر خواهد بود. همچنین از فواید بی شمار سبزیجات موجود در این غذا نیز نباید غافل شد. بهتر است سبزی در آخر پخت به سوپ اضافه شود و پختن زیاد سبزیجات خود داری شود. به خاطر داشته باشید خواص سوپ خانگی به هیچوجه با پودرهای آماده که حاوی مقادیر بالای مواد شیمیایی، نگهدارنده و نمک است، قابل مقایسه نیست.

نویسنده:سعیده نجیب مقدم-کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی


تعداد بازدید : ۲۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید