شماره36

دستور پخت لقمه شکم پر /خورش فسنجان (بدون گوشت)

(جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸) ۱۳:۳۴

در این شماره قصد داریم برای شما عزیزان دستور پخت دو غذای لذیذ لقمه شکم پر و خورش فسنجان (بدون گوشت) راشرح دهیم.

مواد لازم
خمیر پیتزا: 220 گرم
سیب زمینی بزرگ: 2 عدد
گوشت چرخ شده: 220 گرم
ادویه گوشت: یک قاشق چایخوری
کچاپ: یک قاشق غذاخوری
مخلوط سس سویا و سرکه: یک قاشق چایخوری
سبزیجات (نخود سبز هویج یا ترکیب این دو) : یک سوم فنجان
طرز طبخ و تهیه:
ابتدا فر را روی دمای 375 درجه فارنهایت (190 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. 12 قالب مافین را کمی چرب کنید.
سیب زمینی ها را در آب شور 15 دقیقه بجوشانید تا نرم شوند.
در حین پختن سیب زمینی، ماهیتابه بزرگی را روش شعله متوسط داغ کنید. سپس روغن زیتون و گوشت را اضافه کنید. سپس ادویه گوشت را بریزید و بگذارید بپزد و گاهی هم بزنید تا اینکه گوشت قهوه ای شود. آنگاه کچاپ مخلوط سرکه و سس سویا و سبزیجات را اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه بپزید. مزه آن را بچشید و در صورت لزوم نمک و فلفل بزنید. بعد ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
خمیر را روی سطح صافی که آرد پاشیده اید پهن کنید. آن را به شکل مستطیل درآورید و به 12 مستطیل مساوی ببرید. در هر یک از قالب ها یک خمیر مستطیلی بگذارید.
سیب زمینی ها را بکوبید و پوره کنید و با خامه و نمک و فلفل مزه دار کنید.
در هر قالب روی خمیرها یک تا دو قاشق از مخلوط گوشت بریزید و روی آن یک قاشق پوره سیب زمینی اضافه کنید. حدود 15 تا 20 دقیقه در فر 150 درجه بگذارید تا طلایی شوند. سپس از فر درآورید و صبر کنید تا کمی سرد شوند و سپس آنها را سرو کنید.

نوعی خورش فسنجان (بدون گوشت) برای زمستان
مواد لازم:
گردوی چرخ‌شده: نصف لیوان،
مغز بادام خام چرخ‌شده، نصف لیوان،
پیاز کوچک: ۱ عدد،
هویج: ۱عدد،
رب انار: ۱ قاشق غذاخوری پر،
شیره انگور: ۳ قاشق غذاخوری سرصاف،
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری،
نمک و دارچین و زعفران از هر کدام نصف قاشق چای‌خوری.
روش پخت:
ابتدا یک عدد پیاز که به‌صورت ریز خرد شده، در روغن تفت بدهید. سپس گردو و بادام آسیاشده را اضافه کنید وکمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید . سپس به همراه یک لیوان آب در ظرف مناسب بریزید و روی اجاق با حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. سپس نمک را به آن بیافزایید و اجازه بدهید تا روغن بیندازد. توجه داشته باشید که اگر در حین پخت، غلظت خورش بالا رفت، به آن کمی ‌آب سرد بیافزایید. هویج را به ‌طور جداگانه با کمی ‌آب بپزید و آن را در مخلوط ‌کن، کاملاً یکنواخت کنید. سپس رب انار، شیره انگور و دارچین و زعفران را به آن بیفزایید و خوب به‌هم بزنید و اجازه دهید خورش بازهم بپزد و کاملاً جا بیافتد. در زمان میل کردن غذا از مزه میخوش و دلچسب آن لذت ببرید.

*این مقدار غذا برای ۴ تا ۵ نفر کافی است.


تعداد بازدید : ۲۷۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید