شماره38

کودکان در قرنطینه ی کوید ۱۹

(دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹) ۱۲:۵۷

جنب و جوش و بازی و ارتباط با همسالان، برای کودکان، امری حیاتی تلقی میشود و به تعبیری، رشد روانی کودک در این ارتباطات شکل می گیرد و غنی می شود. شرایط کرونایی، این ارتباطات را محدود کرده است؛ بنابراین خانواده باید این خلاء را پر کند.

چگونه کودکان را راحت و آسوده در خانه نگه داریم؟
با گسترش ویروس جدید کرونا در جهان خانواده ها بیش از هر زمان دیگری در قرنطینه خانگی به سر می برند اما این وضعیت برای کودکان بسیار ترسناک و خسته کننده است.
به گفته راسل سیمونز کارشناس خانواده، راهکارهای زیر، می توانند به فرو نشاندن ترس کودکان و مشغولیت آنها بیانجامد.
۱- روتین(روند معمول)زندگی را را حفظ کنید
سیمونز بر این باور است به زندگی فرزندان خود ساختار بدهید تا حس آرامش و امنیت به انها دست بدهد. حفظ کردن روتین زندگی بدین معنا است که برنامه جدیدی برای ساعت خواب و ساعت غذا خوردن آنها معین کنیم.
از خودشان درباره چگونگی سپری کردن روزشان سوال بپرسیم.
و به یاد داشته باشیم که این یک تحول بزرگ در خانه است که حس ثبات را زنده نگه می دارد . هرگز به کودکان خود نگوییم که امروز برای بیدار شدن و انجام کار روزمره، دلیلی وجود ندارد، زیرا این تفکر به شدت برای روحیه ی کودکان مضر است.
۲- فعال بمانید
ساعتی از روز خود را برای انجام فعالیت با کودکان اختصاص دهید. به طور مثال، با آنها کاردستی بسازید و یا آشپزی کنید و قدرت تصمیم را به آنها بدهید تا فعالیت موردنظرشان را انتخاب کنند.
۳ –پاداش دادن
برای جلوگیری از اینکه کودکان شما زمان بسیاری را صرف بازی های کامپیوتری نکنند. سیستمی را جایگزین کنید تا در طول روز زمان از پیش تعیین شده ای را برای بازی های کامپیوتری اختصاص بدهند به طور مثال، به آنها بگویید که در طول روز فقط می توانند 20 دقیقه از زمان خود را در جایی مشخص از خانه به بازی های کامپیوتری اختصاص دهند.
اگرچه کودکان علاقه دارند که به عنوان عضوی از خانواده برای خودشان اردویی برپا کنند و به طور مثال، بازی کودکانه خودشان را انجام دهند، ولی این سیستم پاداش دادن در قبال کارهای آنها به کودکان کمک می کند تا حس استقلال خودشان را توسعه دهد
سیمونز به خانواده ها نصیحت می کند که مثبت فکر کنید قسمت روشن ماجرا را ببینید. با خانواده دیگر دوستان فرزندان خود در تماس باشید و از یکدیگر کمک بخواهید؛ فراموش نکنید که این یک فرصت پنهان است. زیرا در این مدت خانواده ها بیشترین زمان را می توانند صرف سرگرم نگه داشتن فرزندان خود بکنند.
4-با اعضای خانواده ی خود گفتگو کنید
دکتر جاناتان کاراتر (روانشناس کودکان) معتقد است آخرین اقدام پدر مادران، ابراز نگرانی درباره ویروس کوید ۱۹ است، در نتیجه بهتر است خانواده ها در مواجه با فرزندان خود با ارامش بیشتری رفتار کنند.
هنگامی که خانواده ها به فرزندان خود می گویند نگران نباشید که این ویروس شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد و برای شما خطری ایجاد نمی کند، بچه ها احساس می کنند که شنیده نمی شوند بنابراین بهتر است از کودکان خود بپرسید چه چیزی شما را نگران کرده؟ چه چیزی در مدرسه شنیده اید؟ و یا دوستانت در این باره چه چیزی گفته اند؟ و سپس با یکدیگر آنها را مورد بررسی قرار داده، به نتیجه برسید که کدام گفته، حقیقت دارد و چه چیزی حقیقت ندارد.
دکتر کاراتر معتقد است خانواده ها برای اینکه بدانند فرزندانشان چه چیزی را درباره ویروس کرونا شنیده اند باید با انها صحبت کنند و این گفتگو باید دائما تکرار شود زیرا اخباری که به طور مداوم منتشر می شود، یکسان نیست.
در ادامه، به راهکارهای مفید به منظور سرگرم نگه داشتن فرزندانتان می پردازیم:
۱۴ راهکار برای سرگرم نگه داشتن فرزندانتان
۱_ برنامه ریزی داشته باشید: با فرزندان خود درباره اینکه چگونه مایل به گذراندن روز خود هستند، صحبت کنید، استرس تان را کنترل کنید زمان استراحت کودکان از مدرسه و کارهای روزمره، به آنها اجازه استراحت و صحبت کردن با دیگران را بدهید.
۲- با معلم فرزندانتان درباره چگونگی سیستم آموزش مجازی آنلاین و یا آفلاین و تکالیف فرزندانتان گفتگو کنید.
۳- برای فرزندان کمتر از ۷ سال بهتر است که از مهد کودکی که هر روزه می رفت، کمک بگیرید تا برای آنها ایده فعالیت روزانه ارسال کنند.
۴- استفاده از شبکه مجازی، ایده خوبی است و از این طریق می توانید از حال همسایه ها، دوستان و ... با خبر شوید.
۵- از شبکه های مجازی استفاده کنید: استفاده از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط کودکان که دلتنگ مدرسه و دوستانشان هستند، ایده بسیار خوبی است پس برای این کار تماس تصویری را برقرار کنید.
۶- برنامه تماشای کودکان خود را از منابع قابل اعتماد، منبعی که محتوای مثبت پخش می کند انتخاب کنید به طور مثال از رسانه های رایج و معمول، دارای ایده های مختلف برای خانواده ها استفاده کنید.
۷- رسانه ها را با یکدیگر دنبال کنید: این بهترین فرصت است که آموزش فرزندانتان را دنبال کنید و یا با یکدیگر فیلم خانوادگی تماشا کنید که این کمک می کند کمی آرامش پیدا کنید
۸- پادکست و کتاب های صوتی، بهترین راه برای سرگرم کردن فرزندانتان در هنگامی که شما مشغول کاری هستید، می باشد.
۹- فعالیت هایی که به صورت آفلاین می باشد و کمک به حفظ آرامش خانواده می کند، را پیدا کنید. به طور مثال، بیرون از منزل در جایی خلوت راه بروید, بازی فکری کنید, با یکدیگر کتاب بخوانید, جشن خانوادگی برگزار کنید و..... فعالیتی پیدا کنید که برای فرزند شما جالب باشد
۱0-فضایی ایجاد کنید اعضای خانواده بتوانند درباره نگرانی خود صحبت کنند.
۱۱- خانواده ها توجه خود را به استفاده از تکنولوژی جلب کنند هنگامی که اخبار بیش از حد گوش می دهید شما را تحت تاثیر قرار می دهد و کودکانتان به این توجه می‌کنند پس استراحت کنید تا ذهن آرامی داشته باشید.
۱۲- از آنجایی که این فاصله گیری اجتماعی مدت نامعلومی دارد پس سعی بر حفظ روتین خود بکنید و اطمینان حاصل کنید که زمان استفاده تکنولوژی، جای خواب، فعالیت بدنی، مطالعه، ارتباط با دیگر اعضای خانواده هر یک در جای خود و در زمان مناسب انجام میشود.
۱۳- برنامه ریزی داشته باشید که چه مدت زمانی کودکانتان می‌توانند بازی های کامپیوتری انجام دهند. آنها را به یک چالش به نام خود کنترلی دعوت کنید که سر زمان تعیین شده، بدون تذکر پدر و مادر، بازی های کامپیوتری خود را قطع کنند.
۱۴- در نظر داشته باشید فعالیت های آفلاین چقدر لذت بخش خواهند بود و کمک کنید به خانواده خود برای این که این ایده ها را با یکدیگر در میان بگذارند.
برگردان: آرزو سلیمان زاده
ترجمه شده از سایت
https://abc11.com/coronavirus-quarantine-with-kids-us/6006398/

تعداد بازدید : ۵۷۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید