شماره39

نکات تغذیه ای مورد توجه در ماه مبارک رمضان

(سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۲:۱۹

ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه پر برکت رمضان، این ماه متفاوت و الهی که اگر درست با آن مواجه شویم، هم جسم مان را پالایش می کند و هم روحمان را. خداوند توفیق دهد، که در کنار گرسنگی و تشنگی جسم، بتوانیم دریچه های خوان رحمت و معرفت الهی را به روی جان تشنه بگشاییم و از رحمت سرشار این روزها و شب ها برخوردار شویم.

علم روانشناسی معتقد است که هر چیزی که عادت شود برای وجود، مفید نیست. ماه رمضان در واقع، عادات را به کناری می نهد و جسم و روح را در شرایط متفاوتی قرار می دهد. با آگاهی از این فرصت ناب، جسم و جان خود را تازه کنیم.
عادات غذایی خود را آگاهانه تغییر داده، مدیریت کنیم تا برای سالم زیستن در یازده ماه دیگر آماده تر باشیم. پیشنهاد می شود برای تغذیه موارد ذیل در نظر گرفته شود:
• روزه را با آب گرم وخرما افطار کنید و ابتدا غذاهایی لطیف مانند فرنی و شیر برنج و شله زرد را به مقدار کم میل کنید. آرام و آهسته. اگر بعد از افطار، عادت به شام خوردن داشته باشید، افطار سبک بخورید.
• غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می شود که هم معده خالی، سنگین شده وهم دچار ضعف شدید شود.
• شام را بعد از کمی استراحت و عبادت ( ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد ) میل کنید.
• بعد از افطار و شام، حتماً حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید.
• زولبیا و بامیه به دلیل روغن و قند زیاد، جزء خوراکی‌هایی هستند که باید کمتر مصرف شوند. مصرف۲ -۳ عدد آن درهفته کفایت می‌کند.
• هلو و سیب از میوه‌هایی هستند که به دلیل فیبر بالایی که دارند برای رفع تشنگی در طول روز مفید هستند.
• مصرف حبوبات و خیسانده آلو و انجیر در شب ها به کاهش یبوست در ایام روزه داری کمک بسیار زیادی می‌کند.
• چای، نوشابه و قهوه، ادرار آور هستند و با زیاد کردن ادرار، شما را به کم‌ آبی مبتلا می کنند، پس زیاد ننوشید همچنین این موارد، سوزش معده شما را در طول این ماه تشدید می کنند.
• استفاده از آب، شربت های یخ، هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچوجه مورد تائید نیست.
• در میان عرقیات، کاسنی، خاصیت خنک‌ کنندگی بدن را دارد، نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب و زعفران مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.
• می‌توان از دم کرده لیموعمانی و همچنین مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده استفاده کرد.
• دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت و نوشیدن آن بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.
• غذاهایی مثل: کوکو سبزی، سیب زمینی، کتلت، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند در وعده سحر موجب تشنگی می‌شوند.
• جهت کاهش احساس تشنگی می‌توان در پایان سحر، لیموترش را با آب ترکیب و استفاده کرد.
• آب، مایع حیات است، ولی استفاده نادرست از آن می تواند خطری برای حیات باشد. آب را بنوشید، ولی نه در زمان غذاخوردن، نه به صورت لاجرعه، نه به صورت یخ و نه به صورت ناگهانی و همچنین بهتر است نوشیدن مایعات تا یک ربع قبل از سحر و یک ساعت بعد از افطار انجام شود.
• برخی برای لاغر شدن، وعده سحری را حذف می کنند؛ حذف وعده سحری، نه تنها باعث کاهش وزن نمی شود، بلکه منجر به تحلیل عضلات نیز می شود.
• در ایام رمضان، بهتر است جهت جلوگیری از تشنگی و کاهش توانایی به جای صبح ها، نیم الی یک ساعت قبل و یا بعد از افطار، ورزش و فعالیت بدنی سبک انجام شود.
• بعد از خوردن سحری نخوابید، وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می‌شود.
• با مواردی شامل: آبلیموی تازه، خاکشیر، بیدمشک، گلاب، بهارنارنج، عرق نعناع، عرق بید و کاسنی، نوشیدنی های سنتی مثل سکنجبین، سرکه شیره و همچنین استفاده از دانه های لعاب دار مثل اسفرزه، تخم ریحان، تخم شربتی، قدومه، بارهنگ می توانید کم آبی بدن در این ماه را جبران کنید.
• یکی از اهداف ماه رمضان، کم خوری و استراحت دادن به بدن است، بنابراین، پرخوری نه تنها شما را درعدم احساس گرسنگی یاری نمی کند، بلکه با فشار زیاد به دستگاه گوارش، باعث از دست دادن انرژی بدن و خستگی و ضعف می گردد.
• کاملا دقت کنید که در دو نوبت افطار و سحر، غذاهای سرد میل نکنید. هم دمای غذاهایتان گرم باشد و هم طبع خوراکی هایی که میل می کنید.
• بهترین نوشیدنی برای کسانی که در این ماه ترش می کنند ترکیب تخم خرفه بوداده، بارهنگ، عسل و آب است.
• از خوردن غذاهای کنسرو شده در وعده های افطار و سحر، خودداری کنید؛ غذاهای کنسروی، صنعتی، دیرهضم و چرب، منجر به تشنگی در طول روز می گردند و مطلقا خاصیت غذایی ندارند.
• طاعات و عبادات روزه داران مقبول درگاه الهی باد......
نویسنده:سعیده نجیب مقدم-کارشناس ارشد تغذیه و فیزیولوژی ورزشی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید