شماره 40

نکات مهم درباره خروپف

(شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۲:۰۷

تقریبا همه خروپف یک مسئله همه گیر می دانند و از بابت آن نگرانی ندارند. اما دلایل بسیاری برای نگران کننده بودن آن وجود داردکه شاید خوشایند نباشد. بلحاظ آماری، حدود نیمی از افرادی که حین خواب خروپف می کنند، تنها مشکل شان تولید صداهای ناخوشایند است، اما نیم دیگری از آنها در حقیقت دچار مشکل خطرناکی به نام اختلال وقفه ی تنفسی در خواب هستند.

خروپف، یک اختلال تنفسی است که معمولا در آقایان بیشتر و حادتر دیده می شود. درست است که خروپف، بیماری تلقی نمی شود، اما از انجا که می تواند منجر به اختلال خواب شود، بهتر است برای مقابله با آن اقدام کرد. در بخش اول این مقاله به علل خروپف عادی می پردازیم و در بخش دوم، اختلال در وقفه تنفسی را به اختصارتوضیح می دهیم.
بخش اول
علل خروپف
موارد زیر، از مهمترین عواملی هستند که می توانند موجب خروپف شوند.
* عوامل وراثتی
* شکستگی و انحراف بینی
* چاقی
* آلرژی
* تغذیه نامناسب
* سیگار و سایر اعتیادهای دخانی
* مصرف الکل
* مصرف دارو های آرامبخش
* سالخوردگی
* و بارداری

روش های درمان خروپف
برای درمان خروپف ابتدا باید منشاء آن را شناخت و سپس برای رفع آن برنامه ریزی مناسب کرد.
نتایج به دست آمده از پژوهش ها نشان می دهد که به صورت طاقباز خوابیدن، خروپف را تشدید می کند؛ بنابراین، در گام نخست باید نحوه خوابیدن را اصلاح کرد. به پهلو خوابیدن، از شدت خروپف به میزان قابل توجهی می کاهد. برای اینکه خوابیدن به پهلو به صورت عادت در بیاید، بهتر است هنگام خواب، یک متکای کوچک سفت پشت خود بگذارید تا مانع چرخش شما به پشت شود. همینطور بالش بزرگتر زیر سر خود بگذارید. استفاده از بالش بزرگ، سر را در موضع بالاتر قرار می دهد و از خروپف می کاهد.
- کسانی که مشکلات فیزیکی مانند پولیپ، انحراف و یا شکستگی در بینی دارند، باید با مراجعه به پزشک و در صورت لزوم، عمل جراحی، مشکل خروپف خود را برطرف نمایند. هرگونه سهل انگاری، اقدامات دیر هنگام را کم نتیجه می کند.
- کسانی که از آلرژی تنفسی رنج می برند، بیشتر امکان ابتلا به خروپف را دارند. این افراد با رفع مشکل آلرژی، به میزان قابل توجهی از شدت خروپف خود می کاهند. استفاده از سرم نمکی مانع از احتقان و گرفتگی بینی می شود و با باز کردن راه بینی، خروپف را کاهش می دهد. سرم نمکی را در خانه با ترکیب نصف لیوان آب جوش سرد شده با نصف قاشق چایخوری نمک و نوک قاشق چایخوری جوش شیرین می شود تهیه کرد. با سرم نمکی داخل بینی را کاملا شستشو دهید. همچنین برای از بین بردن عوامل آلرژی زا مانند گرد و غبار، مرتب خانه و فرش و مبلمان و پرده ها را گردگیری نمایید.
- همانطور که اشاره شد، چاقی و اضافه وزن، یکی دیگر از عوامل ایجاد و تشدید کننده خروپف است. حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان خروپف می کنند و ۶۰ درصد از مردان بالای ۴۰ سال خروپف دائمی دارند. بنابراین افراد چاق بهتر است نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند. د ر راستای کاهش وزن، توجه به نوع تغذیه و کاهش میزان آن بطور ویژه لحاظ می شود. در تغذیه سالم برای پیشگیری از اضافه وزن، کاهش مصرف چربی ها، در برنامه قرار می گیرد.
- مصرف آرامبخش ها و نیز مصرف الکل، از عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده مشکل خروپف هستند. مصرف این مواد باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه، شل شدن عضلات دیافراگم، کام دهان و فک شده، به مشکل خروپف می افزاید.
- ورزش، راهکار دیگر برای کنترل خروپف است. ورزش در سالم سازی و تقویت عضلات ونیز لاغر کردن، تاثیر بسزایی دارد. بنابراین کسانی که از خروپف رنج می برند، ورزش منظم را در برنامه خود قرار دهند.
- حفظ آب بدن بسیار تأثیر گذار است. آب همواره نقش حیاتی در حفظ سلامتی داشته است، اما شاید ندانید که حفظ آب بدن به خوابیدن تان هم کمک می کند. اگر به اندازه ی کافی آب ننوشید، خروپف تان تشدید خواهد شد. با بیشتر شدن ضخامت ماده ی مخاطی درون بینی، خروپف شدت بیشتری پیدا می کند. با این حال، در نزدیکی زمان خواب تان زیاد آب نخورید و در ساعات پایانی روز از خوردن نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید چون باعث بیدار ماندن تان می شوند و ادرار آور هستند.
- در طب سنتی از دمنوش های گزنه و مریم گلی برای مقابله با خروپف استفاده می شود. برای تهیه دمنوش گزنه، یک قاشق گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته، بگذارید ده دقیقه دم بکشد. محلول را از صافی گذرانده، قبل از خواب بنوشید.

بخش دوم
اختلال وقفه تنفسی

این اختلال، حین خواب مجرای تنفسی را مسدود کرده، مانع تنفس عادی می شود و در حقیقت در طی شب بارها تنفس او قطع می شود و به همین دلیل شخص برای برقرای جریان تنفس با صدای بلند خروپف می کند. این اختلال می تواند خطرناک باشد. بنابراین خروپف خود یا اطرافیان تان جدی بگیرید. در اینجا بیان یک نکته مهم ضروری به نظر می رسد و آن اینکه تصور می شود که تنها افراد مسن هستند که خروپف می کنند، اما حقیقت آن است که ریسک بروز وقفه ی تنفسی در خواب در همه ی گروه های سنی وجود دارد. این اختلال می تواند در هر کسی با هر سن و وزنی وجود داشته باشد و اگر علائم وقفه ی تنفسی در خواب را در خود می بینید، باید آزمایش بدهید. این اختلال، نه تنها کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه می تواند عامل یا تشدید کننده ی بیماری های مختلفی باشد. اگرچه همه ی کسانی که خروپف می کنند، دچار اختلال وقفه ی تنفسی در خواب نیستند، اما خروپف، یک نشانه ی هشدار دهنده است که باید جدی گرفته شود. دیگر نشانه هایی که باید به آنها توجه داشت عبارتند از احساس خواب آلودگی در طول روز، اضافه وزن و فشار خون بالا (از هر سه نفری که فشار خون بالایی دارند، یک نفر دچار اختلال وقفه ی تنفسی در خواب هم هست.)
- وقفه ی تنفسی در خواب می تواند عامل افسردگی باشد. در واقع، عادات خواب، نقش مهمی در بیماری های روانی دارند. وقفه ی تنفسی در خواب با علائم افسردگی عمده مرتبط است.خستگی ناشی از خوب نخوابیدن در بلند مدت، ممکن است منجر به افسردگی شود.
- خوب است بدانید که خروپف کردن روی سلامت قلب تأثیر می گذارد. وقتی خواب هستید، بدن درگیر فرآیند احیا عمومی که روی تمام قسمت ها از جمله قلب تأثیر می گذارد. تحقیقات می گوید که خروپف می تواند دیواره ی سرخرگ های کارتویدی را تغییر دهد؛ بدین ترتیب، آنها را مستعد آسیب های ناشی از تصلب شرایین می کند و ریسک سکته را بالا می برد.
- اختلال وقفه تنفسی می تواند آسیب های جبران ناپذیر وارد آورد. احتمال مرگ زودرس در کسانی که دچار اختلال وقفه تنفسی هستند ۴۰ درصد بیشتر است. بنابراین، مهم است که درباره ی خروپف و علائم وقفه ی تنفسی در خواب با یک پزشک صحبت کنید.
- ضعف ماهیچه ها موجب خروپف می شود. با بالا رفتن سن، تون عضلانی بدن تحلیل می رود. تون عضلانی میزان سفتی و قوام ماهیچه ها در حالت استراحت است. در مورد ماهیچه های حلق یا همان مجرای تنفسی نیز این ضعف پدید می آید. بروز بیماری های تنفسی ای مانند وقفه ی تنفسی در خواب با افزایش سن بیشتر می شود.
وقفه ی تنفسی در خواب می تواند به دندان ها آسیب بزند. طبق تحقیقات، از هر چهار نفری که دچار این اختلال هستند، یک نفر در زمان خواب دندان قروچه می کند. علت این مسئله آن است که در این حالت، مجرای تنفسی مسدود می شود. کسانی که مبتلا به اختلال وقفه ی تنفسی در خواب هستند ممکن است دچار حساسیت دندانی یا گرفتگی عضلات فک شوند.
-روش های درمانی مختلفی برای خروپف وجود دارد که در بخش اول به آنها اشاره شد. در بعضی افراد، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل کاهش وزن، تغییر حالت خوابیدن و مصرف نکردن دخانیات و مشروبات الکلی می تواند نتیجه بخش باشد. در بعضی دیگر هم استفاده از ابزارهای دهانی مخصوص خروپف هم می تواند مؤثر باشد. گزینه ی دیگر هم انجام جراحی بر روی ناحیه ی فوقانی مجرای تنفسی است.
گرد آورنده:دکتر داور شهبازی- دکترای عمومی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید