گفتگومی تواند شما را به دیگران معرفی میکند؛ به افرادی مهم که میتوانند رییس، کارمند، شریک یا دوست شما باشند. بدون گفتوگو ، ارتباطات اجتماعی، راهاندازی یک کسبوکار یا پیشرفت و گسترش کارتان بسیار دشوار خواهد بود.
یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در آن دچار مشکل هستند نوع صحبت با دیگران است، اما روش هایی هستند که به صحبت شما با دیگران کمک بسیاری می کند.با این رفتارها صحبت هایتان برای دیگران جذاب می شود :
شروع صحبت با دیگران و پیش بردن صحبت جذاب
سلام کردن بهترین راه شروع گفت و گو سلام و درود است نه تنها که بهترین راه شروع ارتباط است بلکه ایجاد حس مثبت در طرف مقابل می کند به یاد داشته باشید هر چه سلام و درود تان ویژه باشد بهتر است.
کوتاه صحبت کردن
صحبت های کوتاه منجر به گفتگوهای عمیق تر میشود .از گفتگوی کوچک مثل نظرتان در مورد غذا و نوشیدنی مسائل جامعه آب و هوا شروع کنید اینها مسائلی است که درسایر افراد مشترک است بعد تدریجی وارد جزئیات شوید.
زیاد سوال پرسیدن
اگر می خواهید از صحبت های کوچک به گفت و گو های واقعی برسید باید دنبال فرصتی برای تغییر موضوع باشید سعی نکنید که ناگهانی و بدون مقدمه موضوع را عوض و در مورد مسئله مهمی صحبت کنید سوال ها گفت و گو را راحت تر می کنند تا آن جا که می توانید به گفت و گو هایتان توجه کنید و سوال ها را در آن تا آنجا که می توانید سوال های خاص را مطرح کنید .
در گفتگوهایتان لبخند زیبا و زبان بدن داشته باشید و انتقاد پذیر باشید و اطلاعات مناسب درخصوص موضوع داشته باشید و البته لازم به ذکر است که ارتباط چشمی از اهمیت خاصی برخودار است.
اجازه دهید طرف مقابل صحبت کند
یکی دیگر از نکات مهم این است که وقتی وارد گفت و گو میشوید و مدام خودتان در حال شرح مسائل و نظرات هستید طرف مقابل را خسته می کنید به جای این کار به حد ممکن روی صحبت های طرف مقابل هم تمرکز کنید اگر احساس کردید که طرف مقابل به صحبت هایتان گوش نمی کندو به پرسش های تان خوب پاسخ نمیدهد خسته شده است.
گفت و گو را زنده نگه دارید
سعی کنید درحدممکن گفت و گو را سالم نگه دارید اگر در ابتدای صحبت در مورد کار یا مشکلات زندگی صحبت کنند افراد از صحبت کردن با شما خسته می شوند اما اگرجوک یا داستان خنده داری در طول صحبت بگویید تمایل بیشتری دارند تا اوقاتی را با شما بگذراند افراد جذب نقاط مثبت میشوند اگر دوست دارید گفت وگو شاد و لذت بخشی داشته باشید داستان و جوک های خنده دار را بخاطر بسپارید و بازگو کنید.
نکات با اهمیت آداب و اصول صحبت کردن را به یاد داشته باشید:
1. حرف کسی را قطع نکنید و صبور باشید . به دیگران مجال و فرصت حرف زدن بدهید و شنونده خوبی باشید.
2. از خود بیش از اندازه تعریف نکنیم اینکارِ ما نشان دهنده خودپسندی ماست و بسیار ناپسند و زشت جلوه میکند.
3. با صدای بلند صحبت نکنید. داد و صدای بلند باعث میشود حسِ ترس و اضطراب در دیگران ایجاد شود.
4. تُپق نزنید و کلمات را درست ادا کنید. لازم است که قبل از حرف زدن خوب فکر کنید و بعد آن را بیان کنید.
5. درِگوشی حرف نزنید. وقتی درِگوشی با کسی حرف بزنید به دیگران این احساس دست میدهد که در رابطه با آنها صحبت میکنید و فکر می کنند که نقص یا مشکلی دارند.
6. بدگویی و غیبت نکنید. اینکار باعث میشود کسی به شما اعتماد نکند زیرا فکر میکنند شما در نبود آنها نیز در خصوصِ شان اینگونه صحبت میکنید.
7. با دقت از شوخ طبعی استفاده کنید. شوخی بِجا و شایسته باعث میشود مکالمات از حالت رسمی و خشک خارج شود و احساس صمیمیتِ بیشتری بین شما و دیگران ایجاد شود.
8. وقتی کسی با شما حرف میزند به او نگاه کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید. وقتی به مخاطب نگاه نکنید او فکر میکند شما توجهی به موضوع ندارید یا برایتان مهم نیست.
9. همیشه الویت با شخصی است که به صورت حضوری با او حرف میزنید و در این حین اگر گوشی موبایل شما زنگ خود تا جایی که میتوانید آن را جواب ندهید.
10. وقتی با کسی حرف میزنید و یا شخصی برای شما صحبت میکند٬ نباید با گوشی موبایل٬ کلید٬ خودکار و یا هر چیز دیگری بازی کنید. این موضوع یک بیاحترامی به فرد مقابل است و خلاف نکات آداب معاشرت است.
11. نداشتن شناخت کافی از فردی که با او صحبت میکنید میتوانید موضوع صحبت را به سمتی پیش ببرد که چندان خوشایند نیست. پیشنهاد میکنیم وقتی کسی را درست نمیشناسید و از علاقهمندیها و عدم علاقهمندیهای او هیچ اطلاعاتی در دست ندارید، در مورد موضوعات عمیق و اساسی با او صحبت نکنید.
12. جوکهای بیمزه و نخنما تعریف نکنید – وقتی هنوز طرف مقابل خود را نمیشناید هیچ دلیلی ندارد برای او جوک تعریف کنید.
13. وسط حرف دیگران پریدن یا متکلم وحده بودن اشتباه است – به دیگران هم اجازه دهید نظراتشان را بیان کنند. این کار باعث میشود به جای منفور شدن، محبوب باشید.
14. موضوع مکالمه به دلخواه خودتان و بدون توجه به اطرافیان را عوض نکنید/ بدون شک کسی دوست ندارد که فردی موقعیتطلب به نظر برسد، پس سعی نکنید در جمع موضوع مکالمهها را به نفع خود تغییر دهید.
15. خود را عقل کل نشان دادن درست نیست– همه میدانیم که هیچ کسی در دنیا نیست که در مورد «همه» موضوعات اطلاعات و دانش داشته باشد.
16. غیبت کردن در مورد دیگران نابجاست – از کجا میدانید که فردی که نزد او غیبت میکنید متوجه نخواهد شد و از همه مهمتر، آیا دوست دارید کسی پشت سر شما حرف بزند و غیبت شما را بکند؟
صحبت کردن در جمع
ایجاد ارتباط خوب و مناسب با دیگران، میتواند تا حدود زیادی از استرس و اضطرابتان در زندگی کم کند. در حقیقت، اگر حمایت اجتماعی بهتری داشته باشید، به طور کلی سلامت روانتان هم بهتر خواهد شد،.
اگر دچار اضطراب اجتماعی بوده و بسیار هم مایل باشید ارتباط دوستانه برقرار کنید اما یا از این کار به شدت بترسید یا درمورد شیوهی ارتباط برقرار کردن با دیگران تردید داشته باشید، نیاز به داشتن پشتوانهی اجتماعی بیشتر جلوه خواهد کرد. احساسات مضطربانه میتواند موجب شود از موقعیتهای اجتماعی فرار کنید.
صحبت کردن در جمع ،در تعاملات با دیگران، اعتماد به نفس کسب کنید
به مهارتهای خوب و موثر ارتباطی دست پیدا کرده و شانس روابط موفقیت آمیز را افزایش دهیدمثلا، اگر از رفتن به مهمانی یا درخواست قرار ملاقات با کسی، هراس داشته باشید، کمبود اعتماد به نفس و تجربهتان، چگونه مدیریت کردن این موقعیتها را برایتان دشوارتر هم خواهد کرد؛ مثلا اینکه چه بپوشید، چه بگویید و …. به هر حال، تمرین کردن باعث افزایش اعتماد به نفس شده و مهارتهای اجتماعیتان را ارتقا میدهد.