شماره 46

فواید ورزش آب‌ درمانی برای دردهای کمر

(یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹) ۱۳:۱۰

آب‌ درمانی که با نام‌های درمان فیزیکی آبی و درمان فیزیکی آبزی نیز شناخته می‌شود، به معنای استفاده از محیط آبی برای انجام ورزش است؛ ضمن اینکه فرد بیمار در زمینه دیسک کمر ،در زانو و آرتروز در این دوره می تواند ددر تسکین ودرمان بیماری موثر باشد.

از آنجا که بدن در آب شناور است، می‌تواند نسبت به روی زمین ورزش بیشتری انجام دهد؛ بنابراین دما و فشار بدن افزایش می‌یابد که این می‌تواند گردش جریان خون و انعطاف‌پذیری را تقویت کند. آب ‌درمانی یک راه مؤثر، ویژه و راحت برای توانبخشی بیمارانی است که آسیب‌های ورزشی دیده‌اند.
تاریخچه آب درمانی
استفاده از این روش به دوران باستان باز می‌گردد. شواهد نشان می‌دهد که در چین و یونان باستان از این روش استفاده می‌شد. استفاده از این روش در قرن 18 میلادی رواج پیدا کرد و اولین مطب مخصوص آب درمانی در قرن نوزدهم میلادی در اروپا گشوده شد.
امروزه اثرات این روش بر درمان بیماریها کاملا شناخته شده است و بسیاری از پزشکان این روش را مکملی طبیعی برای کاهش درد و بهبود عوارض ناشی از بیماری می‌دانند.
مزایای آب‌ درمانی چیست؟
اگر برنامه آب‌درمانی بر اساس شرایط شما به‌صورت جداگانه طرح‌ریزی‌شده باشد، می‌تواند مزایای زیر را برای شما به ارمغان داشته باشد:
آرام‌سازی عضلاتی که بیش‌ازحد از آن‌ها استفاده شده است.
کاهش فشار در مفاصل دردناک
کاهش استرس
بهبود جریان خون
افزایش گردش خون و هضم
کاهش حساسیت بدن نسبت به درد
انواع آب درمانی
آیی چی (Ai Chi)
آیی چی یکی از انواع آب درمانی است که موجب تعالی ذهنی و روحی و سلامت جسمی می‌شود. نام آیی چی را از هنر رزمی تایی چی گرفته‌اند. تایی چی یکی از هنر‌های رزمی چینی است که بر سلامت روح و جسم افراد تاثیر می‌گذارد. ترکیب تایی چی و کی گنگ (Qi Gong) در کنار هم تکنیک آبی آیی چی را می‌سازد. Qi در چینی به معنی سطح انرژی بدن انسان و Gong به معنی تمرین است.
آب درمانی به روش آیی چی شامل تمرینات تنفسی و آرامش‌بخش است. برای انجام این تمرینات باید تا شانه وارد آب شوید و همزمان که بدن‌تان را به آرامی تکان می‌دهید، نفس عمیق بکشید.
تکرار این حرکات آرام به مرور زمان باعث افزایش قدرت بدنی می‌شود و سطح اکسیژن و کالری مصرفی سلول‌ها را افزایش می‌دهد. آیی چی حرکت دست و پا‌ها را در محل مفاصل بهبود می‌بخشد و در افرادی که دچار اختلال استرس یا افسردگی هستند، از سطح اضطراب یا ناراحتی آن‌ها می‌کاهد.
PNF
پی ان اف نوعی آب درمانی کششی است که از آن برای توان‌بخشی استفاده می‌شود. این نوع آب درمانی شامل حرکات انعطافی و کششی و چرخشی در آب می‌باشد. البته حرکات چرخشی پی ان اف را باید طبق الگو‌های ورزشی مخصوصی انجام داد که کارورزان آب درمانی تجویز می‌کنند.
BRRM
این نوع آب درمانی معمولاً برای بیمارانی که از آسیب‌های نخاعی و سر و بیماری پارکینسون رنج می‌برند، استفاده می‌شود.
بیمار باید تا کمر یا شانه داخل آب برود و به کمک تیوب‌های شناور تمرین استقامت انجام دهد. تیوب‌های شناور در واقع همان حلقه‌هایی هستند که به بیمار کمک می‌کنند در آب حرکت کند.
حرکات سیال
بیمارانی که از این نوع آب درمانی استفاده می‌کنند، باید پشت‌شان را به دیواره‌ی استخر بچسبانند و تا گردن در آب فرو روند تا قفسه‌ی سینه‌ی آن‌ها در تماس با آب قرار بگیرد. سپس در همان حالت حرکاتی آهسته و ریتمیک انجام دهند و هم‌زمان نفس عمیق بکشند. این حرکات سیال توسط درمانگر و با توجه به نوع بیماری تجویز می‌شود.
روش هالیویک
در ابتدا از این روش برای آموزش شنا به بیمارانی که دچار ناتوانی‌های جسمی و فلج مغزی بودند استفاده می‌شد. برهم خوردن تعادل و سعی در ایستادن مجدد از ویژگی‌های اصلی روش هالیویک می‌باشد. در این نوع آب درمانی معمولاً بیمار را در آب نگه می‌دارند. در حالی که درمانگر به طور منظم و به تدریج سعی می‌کند تعادل بیمار را بر هم بزند و از این طریق نحوه‌ی حفظ تعادل و درست ایستادن را به او آموزش دهد.
واتسو (Watsu)
حرکات واتسو انواع حرکات کششی با هر شدتی را شامل می‌شود و این واقعیت که در آب انجام می‌شود، فشار تحمیل شده بر مفاصل را کاهش می‌دهد. واتسو برای کسانی که به تازگی زانویشان را عمل کردند یا از بیماری آرتروز رنج می‌برند، بسیار توصیه می‌شود. این نوع آب درمانی، گرفتگی ماهیچه و کمردرد را نیز درمان می‌کند و باعث آرامش ذهنی می‌شود.
برخی از تکنیک‌های پایه در خصوص انجام تمرینات درمانی در زیر آب

تمرین نزدیک نمودن زانو به قفسه سینه
درحالی‌که بر روی یک پا ایستاده‌اید و کمی آن را خم کرده‌اید، پای دیگر را به‌آرامی خم کرده و به سمت بالا بیاورید، در این وضعیت با دستتان دیواره استخر را نگه‌دارید. این تمرین عضلات ساق پا، ران و کمر را تقویت و تحت کشش قرار می‌دهد.
تمرین بالا آوردن پا
زمانی که با یک دست خود دیواره استخر را نگه‌داشته‌اید، یک پا را به‌صورت کشیده به سمت بالا آورید، و پای دیگر را به‌عنوان حامی، کمی خم نمایید. این تمرین نیز عضلات ساق پا، ران و کمر را تقویت و تحت کشش قرار می‌دهد.
تمرین کشش پا رو به دیوار
در این تمرین کششی فرض کنید “سوپرمن” هستید و خود را در حالت آن قرار دهید، درحالی‌که دست‌ها بر کناره دیوار استخر قرار دارند بدن و پاهای خود دراز کرده و تحت کشش قرار دهید، بگذارید آن‌ها توسط آب تحت حمایت قرار بگیرند. این تمرین به کشش عضلات پشت، مفاصل ستون فقرات و همچنین کشش عضلات شانه کمک شایانی می‌کند.
تمرین پیاده‌روی در استخر
راه رفتن در استخر (به سمت جلو یا به سمت عقب)، زمانی که ارتفاع آب تا قفسه سینه بالا آماده باشد،‌ ماهیچه‌های پا را به کار می‌گیرد بدون آنکه فشاری بر زانو یا لگن ایجاد شود، این تمرین به‌ویژه برای کسانی که دچار آرتروز در این مفاصل شده‌اند، بسیار مهم است. با استفاده از شناور کردن دستان و یا استفاده از وزنه‌های سبک، می‌توان شدت تمرین پیاده‌روی در استخر را افزایش داد، درنتیجه استقامت ماهیچه‌ها بیشتر افزایش می‌یابد.
فعالیت و ورزش هم‌زمان دست‌وپاها
این تمرین زمانی اجرا می‌شود که فرد به پشت بر روی آب شناور است (گاهی اوقات متخصص آب‌درمانی کمک می‌کند تا فرد بر روی آب شناور باشد و یا می‌توان از یک جلیقه شناور کننده استفاده نمود). در این تمرین فرد به کمک دست‌وپاهای خود پارو خواهد زد. این تمرین برای تقویت بازو و پاها مفید است.
مالش سرد و دوش گرفتن نیز از دیگر روش های آب درمانی می باشد.
اگر به بیماریهای زیر دچار هستید، قبل از آب درمانی با پزشک مشورت کنید:
تب
سرطان
بارداری
ترس از آب
زخم های باز
ابتلا به بیماری کلیوی
حساسیت به گرما و یا سرما
وجود التهابات یا صدمات حاد در بدن
ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا فشار خون بالا

تعداد بازدید : ۹۰۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید