شماره 50

چگونگی ورزش در ماه رمضان

چگونگی ورزش در ماه رمضان
(دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰) ۱۲:۳۲

در ماه رمضان به دلیل تغییرات ساعات وعده های غذایی باید نوع ورزش ، زمان ، شدت و میزان ورزش های خود را تغییر دهید تا آسیبی به سلامت شما وارد نشود

فواید ورزش در ماه رمضان

بسیاری از محققان تایید کرده‌اند که هیچ شواهدی نشان نداده که روزه‌داری به بدن ضرری می‌رساند. به شرط آنکه از زمان افطار تا سحر به اندازه کافی آب بنوشید. تحقیقات دیگر نیز فواید روزه‌داری را برای قلب و عروق نشان داده‌اند. ادعا می‌شود که روزه‌داری باعث ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر خواهد شد، اما این حرف اصلا درست نیست. اگر در زمان افطار پرخوری نکنید وغذاهای کمتری بخورید، دچار هیچ‌گونه مشکل نمی‌شوید.
ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند. همچنین ورزش علاوه بر تاثیر مثبت بر توانایی‌های جسمانی، سهم زیادی در افزایش قدرت یادگیری و توانایی‌های ذهنی انسان دارد.

توقف ورزش در ماه رمضان صحیح نیست

با متوقف کردن ورزش حجم عضلات بدن کاهش یافته به طوریکه نمی توانید طوری ورزش کنید که شاهد افزایش حجم عضلات باشید پس نهایت تلاش خود را داشته باشید تا ورزش را ادامه داده و عضلات را حفظ کنید.

بهترین ورزش ها درماه رمضان

بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و ورزش‌های هوازی پس از صرف افطار است، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.
ورزش‌های تفریحی، ملایم و با نشاط (به ویژه تمرینات هوازی) موجب تسریع گردش خون می‌شوند. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می‌کند.این امر تنها منحصر به نوجوانان و جوانان نمی‌شود، بلکه در بزرگسالان نیز صادق است.
به انواع ورزش‌هایی که به طور مستمر و طولانی مدت (بیش از 2 دقیقه) طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین، کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته می‌شود.
پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.

زمان ورزش

به جای این‌که هر زمان راحت بودید ورزش کنید، زمانی را انتخاب کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش لطمه‌ای به روزه شما نمی‌زند.
شاید راحت‌تر باشید اگر 20 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید؛ گروهی نیز ممکن است ترجیح بدهند پس از وعده افطار ورزش کنند. اما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش کرد.

چند بار در هفته ورزش کنیم ؟

پاسخ به این سوال در سطوح مختلف فیتنس و اهداف ورزشی متفاوت است . اگرچه که میانگین آن ، سه بار ورزش در هفته است . اگر عادت به ورزش شش روز در هفته دارید ، بهتر است آن را به سه بار در هفته در ماه رمضان کاهش دهید . بهتر است در این سه روز سر یک تایم مشخص شروع به ورزش کنید.

چند دقیقه ورزش کنیم؟

پاسخ به این سوال باز هم به اهداف ورزشی شما بستگی دارد. ورزش کردن بین 30 الی 40 دقیقه ، ایده آل است.
اگر قبل از ماه رمضان ، به طور منظم روزی یک ساعت ورزش می کردید ، بهتر است تایم ورزش در ماه رمضان را نیم ساعت کنید . اگر شدت ورزش شما بیش از حد کم است یا به عبارتی ورزش شما خیلی سبک است ، می توانید آن را تا 45 دقیقه هم انجام دهید

شدت ورزش در ماه رمضان باید چقدر باشد ؟

در ماه رمضان باید شدت ورزش خود را 20 درصد نسبت به همیشه بکاهید.
نکته: بهترین زمان ورزش حدود یک ساعت بعد از افطار است و با فعالیت فیزیکی و ورزش قند خون کاهش می‌یابد و فرد روزه‌دار که به علت گرسنگی، قند خون پایینی دارد، اگر قبل از افطار فعالیت کند افت قندی بیشتری پیدا کند.

نکته مهم:

بنا بر نظر افراد متخصص ضرورت دارد روزه‌داران پس از افطار از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کرده و مایعات زیادی بنوشند، همچنین لازم است قبل از ورزش ۲ لیوان آب خورده و هنگام ورزش نیز آب مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود. توصیه می‌شود افراد ورزشکار و عادی از افطار تا سحر مایعات، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود.

نتیجه گیری

روزه داری تاثیرات اندکی بر عملکرد جسمی و روانی و سطح خستگی ورزشکاران در هنگام انجام فعالیت بدنی دارد. البته این تاثیر به شرایطی مثل رشته ورزشی، تمرین ها و شرایط رقابتی مانند شرایط محیطی و طول مدت روشنایی روز نیز بستگی دارد. با تغذیه مناسب، دریافت مایعات مورد نیاز بدن، استراحت کار و زمان بندی مناسب جهت انجام فعالیت بدنی این تاثیرات منفی به حداقل رسیده و فرد از فواید فعالیت بدنی در ماه رمضان سود خواهد بود.

تعداد بازدید : ۱,۵۰۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید